Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven
Naam
Metropool Regio Eindhoven
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-, Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Eigen Vermogen 1-1-2023
14.294
Eigen Vermogen 31-12-2023
13.903
Vreemd Vermogen 1-1-2023
20.546
Vreemd Vermogen 31-12-2023
21.147
Resultaat 2023
Voorlopig resultaat 2023 voor accountantscontrole bedraagt € 833.753 (MRE € 392.903, RHCe € 440.850).
Bijdrage Laarbeek
342 (€ 341.955)
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld in het AB van juli 2018) is bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is voldoende om deze risico’s af te dekken.
Ontwikkeling
Algemeen
- Op 1 maart 2023 heeft het Algemeen Bestuur besloten de werkorganisaties MRE en RHCe niet te ontvlechten.
- Het dienstverband met de directeur/secretaris is per 1 januari 2024 beëindigd.
Dienst Metropoolregio Eindhoven
- Het Samenwerkingsakkoord 2023-2026 is op 1 maart 2023 vastgesteld door het Algemeen Bestuur.
- Het Werkprogramma 2023 is volgens planning uitgevoerd, waarbij geen significante afwijkingen plaats hebben gevonden welke de beleidsmatige uitvoering en daaraan gekoppelde budgetten in gevaar hebben gebracht.
- Na vaststelling van het Werkprogramma 2023-2024 door het Algemeen Bestuur op 5 juli 2023, is gestart met de invulling van de capaciteitsuitbreiding zoals opgenomen in dit werkprogramma. Medio december 2023 zijn enkele functies ingevuld, het proces loopt verder in 2024.
- De Hoge Raad heeft uitspraak gedaan in de zaak Attero over de minderlevering van brandbaar restafval over de periode 2015-januari 2017. Op basis van de uitspraak is de Metropoolregio Eindhoven gehouden een naheffing te betalen van ruim € 6,5 miljoen. Het vonnis is definitief, de Metropoolregio Eindhoven heeft hierop als contractpartner namens de 21 gemeenten de naheffing voldaan. Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven heeft op 20 december 2023 de verdeelsleutel voor de verdeling van de naheffing over de gemeenten vastgesteld. Alle betreffende gemeenten hebben de vordering voldaan, het dossier is daarmee afgesloten.
Dienst Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
- Het Programma 2023 is beleidsmatig uitgevoerd volgens planning.
Gulbergen
- Een Ontwikkelvisie voor het Landgoed waarin de gewenste ontwikkeling van het gebied is aangegeven, is via een breed participatietraject vastgesteld. Deze visie wordt verder uitgewerkt, inclusief de financiële haalbaarheid.
- Met de Belastingdienst zijn afspraken gemaakt over de Btw-positie van Landgoed Gulbergen. Dit heeft geleid tot een naheffing over de periode 2013-2022.
- Verbonden partij
Senzer
Naam
Senzer
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2023
21.579
Eigen Vermogen 31-12-2023
24.861
Vreemd Vermogen 1-1-2023
24.420
Vreemd Vermogen 31-12-2023
23.004
Resultaat 2023
4.674 voordeel
Bijdrage Laarbeek
Totaal 5.447:
- 3.693 BUIG-middelen
- 128 Participatie-middelen
- 578 WSW-middelen
- 1.048 Algemene middelenRisico's
Ontwikkeling
De GR is geactualiseerd. Er is een Meerjareplan Dienstverlening 2025-2028 opgesteld waarin staat aangegeven waar de dienstverlening van Senzer de komende jaren op gefocust is. De re-integratieverordening is geactualiseerd.
- Verbonden partij
GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2023
5.466
Eigen Vermogen 31-12-2023
6.980
Vreemd Vermogen 1-1-2023
29.777
Vreemd Vermogen 31-12-2023
34.315
Resultaat 2023
1.290
Bijdrage Laarbeek
921 (€ 920.861)
Risico's
- Stijging van kosten
- Onvoldoende budget (paraatheid Ambulancezorg)
- Uitvoering van noodzakelijke activiteiten zonder financiering (bij een ramp of verplichte landelijke wet- en regelgeving)
- Extra kosten door organisatieverandering
- Extra kosten door verandering taakuitvoering
- Extra kosten door afname van markttaken
- Beveiliging en (onder-) verzekering
- Verbonden partijen
Ontwikkeling
Belangrijkste ontwikkelingen in 2023:
- Covid-19 bestrijding (testen, vaccineren, informeren)
- HPV vaccinatiecampagne voor 18-26 jarigen
- Voorbereiding op implementatie Omgevingswet
- Ondersteuning gemeenten bij lokale planvorming GALA en IZA
- Uitbreiding contracttaken zoals Wvggz-taken en de Wijk GGD'er
- Vernieuwing JGZ (gestart met vernieuwingsprogramma Generatie Gezond)
- Opstellen van een nieuw regionaal spreidingsplan ambulanceposten
- Implementatie intelligente software voor planning en spreiding ambulances
- Verbetering van de informatieveiligheid en de informatiehuishouding
- Intensivering samenwerking met GGD Hart voor Brabant bij Forensische Geneeskunde
- Tekorten o de arbeidsmarkt van verpleegkundigen en artsen i.c.m. een personeelsverloop van 10%
- Implementatie van het Lean gedachtegoed
- Implementeren van zelforganisatie
- Evaluatie en afronding van de bestuursopdracht
- Verbonden partij
Blink
Naam
Blink
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren, Son en Breugel en Pre-Zero
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2023
n.v.t. Blink kent geen eigen vermogen
Eigen Vermogen 31-12-2023
Vreemd Vermogen 1-1-2023
n.v.t. Blink kent geen vreemd vermogen
Vreemd Vermogen 31-12-2023
Resultaat 2023
Nihil, er vindt jaarlijks een afrekening plaats met alle deelnemende gemeenten
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek € 1.733.000 (bron: concept jaarrekening 2023)
Risico's
De inrichting van Blink maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
Ontwikkeling
Diverse ontwikkelingen zijn de komende jaren merkbaar van invloed:
- Toenemende omvang dienstverlening Blink;
- Toekomst Blink en de uitschrijving van PreZero n.a.v. het evaluatierapport;
- Toename kosten voor lonen en materieel- en materiaalkosten.
In 2021 heeft een evaluatie GR Blink plaatsgevonden. Naar aanleiding van deze evaluatie is door een tweetal juridische adviseurs de constructie van de GR onderzocht. Dit onderzoek zag met name toe op de vormgeving van de publieke private samenwerking binnen de GR in relatie tot de huidige aanbestedingswetgeving.
BDO (accountant van Blink) heeft geconstateerd dat voor de opdracht(en) door Blink aan PreZero een aanbestedingsplicht geldt. Door de GR Blink zijn de opdracht(en) niet aanbesteed. Dat is onrechtmatig. Om de onrechtmatigheid ongedaan te maken is een strategisch traject gestart om PreZero uit de GR Blink te schrijven.
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Naam
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Eigen Vermogen 1-1-2023
2.251
Eigen Vermogen 31-12-2023
3.262
Vreemd Vermogen 1-1-2023
37.894
Vreemd Vermogen 31-12-2023
29.829
Resultaat 2023
Ingeschat resultaat 2023: € 1.011
Bijdrage Laarbeek
1.343
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2023 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandscapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2023 is deze paragraaf geactualiseerd.
De omvang van de algemene reserve is onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig en in de geraamde omvang voordoen. Daarmee achten we het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt.Ontwikkeling
Belangrijkste ontwikkelingen 2023:
- De crisisnoodopvang van asielzoekers (CNO) en eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen waren belangrijke crisistaken voor VRBZO in 2023. De CNO stopte in maart, eind 2023 hebben we onze taken voor de eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen overgedragen aan de gemeente Eindhoven.
- Eind 2022 gaf het Rijk aan dat zij extra BDuR gelden beschikbaar stelt voor de veiligheidsregio's voor de versterking van het domein van crisisbeheersing en informatiemanagement. Voor VRBZO was dat een extra structureel bedrag van € 1,4 miljoen in 2023. We zijn aan de slag gegaan met plannen voor besteding, voornamelijk door uitbreiding van de formatie. De werving van nieuwe collega’s in de huidige arbeidsmarkt is moeilijk. Toch hebben we gedurende het jaar diverse nieuwe collega’s welkom geheten. In 2024 bouwen we verder aan de versteviging van crisisbeheersing en informatiemanagement.
- In 2023 ontving VRBZO een extra gemeentelijke bijdrage om de achterstand in de uitvoering van de visie (ontstaan door corona) in te lopen. Vooral op het domein van crisisbeheersing zijn hierdoor flinke stappen gezet in 2023. Zo is vorig jaar onder andere een nieuw crisisplan vastgesteld (in samenwerking met Veiligheidsregio Brabant-Noord), is VRBZO bezig met een nieuw regionaal risicoprofiel en is een planningsstaf ingericht waarin permanente risicomonitoring en de eerste regie op de aanpak van risico’s en dreigingen is geborgd.
- In 2023 is de Handcrew Zuid Nederland opgericht door de 6 zuidelijke veiligheidsregio’s. dit specialistische brandweerteam is inzetbaar bij natuurbrandbestrijding.
- Vooruitkijkend naar 2024 moeten we vooral stappen zetten in het op orde brengen van bedrijfsvoering. De afgelopen jaren zijn er diverse taken bijgekomen. Enerzijds vanuit wet- en regelgeving, anderzijds vanuit maatschappelijke ontwikkelingen. Denk hierbij aan de Woo, informatiebeveiliging (BIO, NIS2), rechtmatigheidsverklaring en diverse HR-ontwikkelingen op het gebied van arbeidsveiligheid en duurzaam personeelsbeleid (diversiteit, inclusiviteit, verlof etc.).
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2023
655
Eigen Vermogen 31-12-2023
1.017
Vreemd Vermogen 1-1-2023
19.089
Vreemd Vermogen 31-12-2023
19.597
Resultaat 2023
717
Bijdrage Laarbeek
2.517 (Wmo 852 / Jeugd 1.522 / BMS 143)
Risico's
Stijging van de zorg en uitvoeringskosten. Alsmede de onduidelijkheid in financiering / ontwikkelingen van het rijk. Bijvoorbeeld over eigen bijdragen en hervormingsagenda jeugd.
Ontwikkeling
GR Peelgemeenten focust zich meer op opgavengericht en programmatisch werken. Daarnaast zijn er diverse rijksakkoorden waar op wordt ingezet waaronder gezond en actief leven akkoord (Gala), woonzorgakkoord (WOZO) en het integraal zorgakkoord (IZA) als ook de hervormingsagenda Jeugd. Uiteraard wordt er uitvoering gegeven aan de koersagenda waarbij er in 2024 een nieuw koersagenda wordt opgesteld.
Er is tevens een sterke focus op hoogwaardige maar betaalbare dienstverlening. - Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
bedragen x € 1.000
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015).
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Onze gemeente heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2023
1.012
Eigen Vermogen 31-12-2023
nog niet beschikbaar
Vreemd Vermogen 1-1-2023
6.636 waarvan voorziening 88
Vreemd Vermogen 31-12-2023
nog niet beschikbaar
Resultaat 2023
nog niet beschikbaar
Bijdrage Laarbeek
1.709
Risico's
nog niet beschikbaar
Ontwikkeling
nog niet beschikbaar
- Verbonden partij
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
bedragen x € 1.000
Partners
Waterschap Aa en Maas, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Landerd, Oss, Uden, Sint Anthonis en Someren
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen en WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2023
956
Eigen Vermogen 31-12-2023
681
Vreemd Vermogen 1-1-2023
15.740 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van 14.685)
Vreemd Vermogen 31-12-2023
16.728 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van 15.422)
Resultaat 2023
-79
Bijdrage Laarbeek
534 (exclusief BTW)
Risico's
- Toename van WOZ-bezwaren leidt tot een toename van personele inzet en proceskostenvergoedingen
Ontwikkeling
- Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op de concept jaarrekening 2023 van BSOB.
- In 2023 was sprake van een verdrievoudiging van het aantal WOZ-bezwaren. Effecten daarvan zijn forse proceskostenvergoedingen en extra benodigde personele capaciteit.
- In 2023 is mogelijk gemaakt dat BSOB vanaf 2024 diensten verleent aan de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en Son en Breugel.
- Bovenstaande ontwikkelingen hebben een remmend effect gehad op de voortgang van de business case ("masterplan automatisering", uit 2021). De voortgang blijft onder de aandacht en het krijgt een vervolg in 2024.
- Verbonden partij
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Naam
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Eigen Vermogen 1-1-2023
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Eigen Vermogen 31-12-2023
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen 1-1-2023
Er is geen sprake van vreemd vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen 31-12-2023
Er is geen sprake van vreemd vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Resultaat 2023
Niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
Jaarlijks betalen we circa € 70.000 aan de gemeente Helmond voor kosten van het programmateam en de regiobrede projecten.
Risico's
Het samenwerkingsverband geeft geen inzage in de prominente risico’s.
Risico's zijn nog niet bekend, omdat de besluitvorming over het voorkeurstracé voor snelfietsroute Gemert-Eindhoven nog moet plaats vinden.Ontwikkeling
In 2023 is gewerkt aan de verkenning van de snelfietsroute Gemert-Eindhoven en de snelfietsroute Tilburg-Beek en Donk langs het Wilhelminakanaal.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
bedragen x € 1.000
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Eigen Vermogen 1-1-2023
4.615.000
Eigen Vermogen 31-12-2023
4.721.000
Vreemd Vermogen 1-1-2023
107.459.000
Vreemd Vermogen 31-12-2023
110.819.000
Resultaat 2023
254.000 (254 miljoen) nettowinst na aftrek belastingen
Bijdrage Laarbeek
Omvang aandeel onze gemeente in het aandelenkapitaal: 20.709 aandelen à € 2,50 (nominale waarde) = € 51.772,50
Dividend 2023 Laarbeek: € 44.731,44 (€ 2,16 per aandeel - voorstel AVA d.d. 25 april 2024)Risico's
De BNG is een NV (Naamloze Vennootschap). De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen. De bank heeft echter de hoogste financiële rating (Moody's: Aaa, Fitch Ratings: AAA, S&P Global: AAA).
BNG Bank onderkent het belang van een gedegen risicocultuur binnen haar organisatie en streeft ernaar deze te verankeren in het interne controle- en risicomanagementsysteem. Het Risk Appetite Statement is een belangrijk instrument om risicobewustzijn te vergroten en het gewenste risicogedrag te bevorderen.Ontwikkeling
De hoogte van toekomstig nettoresultaat is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over onder andere de veranderingen in de hoogte van de debiteurenvoorziening en de ontwikkeling van de marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare toekomstige schatting van het nettoresultaat kan de bank daarom niet maken.
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Naam
Brabant Water N.V.
bedragen x € 1.000
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Eigen Vermogen 1-1-2023
690.022 in 2022 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2022)
Eigen Vermogen 31-12-2023
699.235 (bron: jaarverslag 2023)
Vreemd Vermogen 1-1-2023
575.801 in 2022 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2022)
Vreemd Vermogen 31-12-2023
618.615 (bron: jaarverslag 2023)
Resultaat 2023
9.213 in 2023 (bron: Jaarverslag 2023)
Bijdrage Laarbeek
Aandelenbezit: 19.522 aandelen à € 0,10 = € 1.952,20
Geen dividenduitkering.Risico's
In de paragraaf Risicomanagement van het Jaarverslag 2022 benoemt Brabant Water een aantal risico’s zoals:
- Bescherming van kwaliteit en kwantiteit van de bronnen
- Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
- Leveringszekerheid
- Digitalisering
- Duurzame inzet van personeel
- Betrouwbaarheid van de informatievoorziening
Brabant Water NV geeft tevens aan dat zij, door het opgebouwde weerstandsvermogen, in staat zijn om belangrijke financiële tegenvallers op te vangen zonder grote effecten op de continuïteit van de drinkwatervoorziening of de tarieven.
Ontwikkeling
Geen bijzonderheden.
- Verbonden partij
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Naam
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
bedragen x € 1.000
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen BPD Vastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van onze gemeente en één medewerker van BPD Vastgoed.Eigen Vermogen 1-1-2023
2
Eigen Vermogen 31-12-2023
2
Vreemd Vermogen 1-1-2023
3.089
Vreemd Vermogen 31-12-2023
3.306
Resultaat 2023
nihil
Bijdrage Laarbeek
Partner voor 50 %
Risico's
De risico's zijn vergelijkbaar met andere grondexploitaties. Een gebiedsontwikkeling met een private partner die mede-eigenaar is, zoals deze, vergroot de expertise en verdeelt de risico's.
Ontwikkeling
Het project de Hoge Regt is opgesplitst in een westelijk en een oostelijk plandeel. Het oostelijk deel is in fase 2. Het westelijk plandeel is woonrijp gemaakt, de laatste woningen zijn zo goed als klaar. Fase 2 wordt momenteel uitontwikkeld. De loods in het gebied is inmiddels gesloopt, de steenuil heeft een alternatief woongebied ter beschikking. In 2024 vindt een archeologische opgraving plaats, meteen daarna start het bouwrijpmaken. BPD start met een eerste deel van 18 woningen, die alle verkocht zijn. Overleg tussen BPD en woCom over de sociale woningen in een volgend deel loopt en is bijna afgerond.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Stichting Bizob
Naam
Stichting Bizob
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Eigen Vermogen 1-1-2023
363
Eigen Vermogen 31-12-2023
359
Vreemd Vermogen 1-1-2023
0
Vreemd Vermogen 31-12-2023
0
Resultaat 2023
944
Bijdrage Laarbeek
165
Risico's
De aangesloten gemeenten en publieke organisaties zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatie-tekorten.
Ontwikkeling
- Om ‘maatschappelijk verantwoord opdracht geven en inkopen’ (MVOI) en duurzaamheid nog beter te kunnen borgen in het inkoopproces, heeft Bizob sinds 2023 een duurzaamheidsadviseur in dienst. Deze richt zich volledig op het versnellen van het verduurzamingsproces.
- In 2023 werd een nieuw model Inkoopbeleid opgesteld, waarin alle actuele ontwikkelingen op het gebied van inkoop, wetgeving en jurisprudentie zijn meegenomen. Het taalgebruik is modern en er is ruimte voor lokaal beleid en MVOI-doelstellingen. De aangesloten gemeenten en publieke organisaties maken zelf een keuze tussen vier inkoop ambitieniveaus waarmee zij de komende jaren hun beleidsdoelen gaan realiseren.
- Om de positie van het lokale en regionale MKB te verbeteren heeft Bizob in 2023 verschillende ondernemersbijeenkomsten georganiseerd, waarin er aandacht is besteed aan de mogelijkheden voor lokale ondernemers om zaken te doen met de gemeente.
- Verbonden partij
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Naam
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het faciliteren van personeel en organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (artikel 2-a van de Statuten)
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2023
€721.286
Eigen Vermogen 31-12-2023
€532.168
Vreemd Vermogen 1-1-2023
0
Vreemd Vermogen 31-12-2023
0
Resultaat 2023
nog niet beschikbaar
Bijdrage Laarbeek
8
Risico's
Geen significant risico
Ontwikkeling
Het ZVHH is ingericht om procesregie te voeren op complexe casuïstiek en als organisatie het netwerk te faciliteren om samenwerking te bevorderen.
Wij zijn samen met het ZVHH aan het inventariseren op welke wijze de lokale procesregisseur gebruik kan maken van het netwerk van het ZVHH. - Verbonden partij
Coöperatieve vereniging Dimpact
Naam
Coöperatieve vereniging Dimpact
bedragen x € 1.000
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, BWB Culemborg, BWB Tiel, BWB West Betuwe, Coevorden, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Horst aan de Maas, Kampen, Landsmeer, Leeuwarden, Leidschendam-Voorburg, Losser, Maashorst, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Olst-Wijhe, Oost Gelre, Raalte, Roermond, Rotterdam, Twenterand, Velsen, Venray, Voorne aan zee, Vught, Waterland, Westervoort, Zaanstad, Zevenaar, Zwolle
Openbaar belang
In de coöperatieve vereniging Dimpact werken gemeenten samen om de publieke (digitale) dienstverlening naar de inwoners te verbeteren. Dimpact voert regie namens haar leden. Uitgangspunt daarbij is ontwikkeling van, voor en door lidgemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen een gelijke stem in de samenwerking.
Eigen Vermogen 1-1-2023
2.747.313 (uit jaarrekening 2022)
Eigen Vermogen 31-12-2023
Nog niet beschikbaar
Vreemd Vermogen 1-1-2023
4.138.786 (uit jaarrekening 2022)
Vreemd Vermogen 31-12-2023
Nog niet beschikbaar
Resultaat 2023
Nog niet beschikbaar
Bijdrage Laarbeek
205
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
Nog invullen
- Verbonden partij
Stichting Innovatiehuis De Peel
Naam
Stichting Innovatiehuis De Peel
bedragen x € 1.000
Partners
Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren, VNO-NCW Brabant Zeeland en Waterschap Aa en Maas
Openbaar belang
Het leveren van een proactieve, herkenbare en onderscheidende bijdrage aan innovatie en economische ontwikkeling van de Peelregio binnen Brainport.
Bestuurlijke betrokkenheid
Vanuit alle gemeenten die deelnemen in het Innovatiehuis neemt één bestuurder plaats in een stuurgroep. Vanuit het georganiseerd bedrijfsleven nemen hierin twee bestuurders zitting en vanuit het Waterschap één.
Eigen Vermogen 1-1-2023
nog niet bekend (stichting in 2022 opgericht)
Eigen Vermogen 31-12-2023
nog niet bekend
Vreemd Vermogen 1-1-2023
nog niet bekend (stichting in 2022 opgericht)
Vreemd Vermogen 31-12-2023
nog niet bekend
Resultaat 2023
nog niet bekend
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van onze gemeente bedraagt € 130.000 per jaar.
Risico's
Risico blijft beperkt tot de ingelegde middelen.
Ontwikkeling
Per 1 januari 2023 is de structuur van het Innovatiehuis De Peel veranderd en iets meer op afstand komen te staan.
Voorheen was de bijdrage gesplitst in drie onderdelen:- een structurele bijdrage van € 30.000 per jaar
- een halve fte aan ingehuurde capaciteit
- € 50.000 bijdrage aan projecten.
In de nieuwe structuur wordt dat vervangen door een totaalbedrag van € 130.000 per jaar en kan het Innovatiehuis zelf capaciteit inhuren en sturen op de diverse projecten.