Afspraken uit de begroting 2023 | |
3.01 | Tussen de kernen Lieshout, Aarle-Rixtel, Beek en Donk en Mariahout wordt een bebouwingsvrije zone in acht genomen om te voorkomen dat deze kernen sluipenderwijs naar elkaar groeien. Doel is dat de kernen - met behoud van een eigen identiteit - zelfstandig waarneembaar blijven en niet visueel-ruimtelijk versmelten. |
---|---|
3.02 | Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaarheid, betaalbaarheid en draagvlak. De politieke beoordeling is voor de partijen een vrije kwestie in een open debat. |
3.03 | Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld. Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom. |
3.04 | De beleidslijnen zoals verwoord in de beide omgevingsvisies voor het buitengebied en de kernen, worden in een omgevingsplan geïmplementeerd. |
3.05 | De Brede Plattelandsbestemming wordt uitgewerkt zoals verwoord in de vastgestelde Omgevingsvisie Buitengebied. Doel hiervan is meer juridische ruimte te bieden voor omzetting naar een andere functie in het buitengebied, zonder kostbare en tijdrovende procedures. |
3.06 | Landelijke en provinciale regels zijn leidend voor de landbouw. Wel stimuleren we boeren en tuinders om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. |
3.07 | De gemeente wordt overspoeld met woningbouwinitiatieven. Het aantal woningen dat hiermee gepaard gaat overstijgt de woningbehoefte op de lange termijn. We maken in 2022 daarom ingrijpende keuzes in het woningbouwprogramma om de ontwikkeling van kansrijke projecten, in lijn met onze ambities in de Woonvisie, mogelijk te maken. |
3.08 | Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie. |
3.09 | Bij het streven om meer groen in de nabijheid van woningen te handhaven of te realiseren, geldt de 3-30-300 regel als denkrichting. |
3.10 | Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen wordt natuur-inclusiviteit van bebouwing en openbare ruimte als norm gehanteerd. |
3.11 | In afspraken met gebiedsontwikkelaars wordt bij de toewijzing van koop- en huurwoningen ingezet op voorrang voor de eigen inwoners, personen met een economische binding en spijtoptanten. Bij de uitgifte van gemeentelijke gronden worden eveneens de (juridische) mogelijkheden hiervoor benut. Daarnaast integreren we zelfbewoningsplicht in ons beleid. |
3.12 | Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn. |
3.13 | We werken aan een normering voor een toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte, waarbij rekening wordt gehouden met mensen met een geestelijke of fysieke beperking. |
3.14 | Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. |
3.15 | Op het gebied van grootschalige opwek van energie wordt in beginsel ingezet op bewezen en effectieve maatregelen. Besparende maatregelen en zonnepanelen op het dak worden met voorrang gestimuleerd. |
3.16 | Bij de eventuele plaatsing van windmolens is voldoende draagvlak een vereiste, met lokaal eigenaarschap als uitgangspunt. Daarbij worden de resultaten en conclusies van de omgevingsdialoog meegenomen. |
3.17 | De gemeente blijft investeren in regionale samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie. Laarbeek wordt als onderdeel van Land van de Peel gepromoot. |
3.18 | We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samenwerking met de gemeente Helmond en Waterschap Aa en Maas gecontinueerd. |
3.19 | We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt. |
3.20 | Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld. |
3.21 | In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen. |
3.22 | We accepteren een 2x2-baans N279, indien nut en noodzaak (Ladder van Verdaas) op basis van actuele cijfers zijn aangetoond. |
3.23 | Bij de planontwikkeling voor de N279 wijzen wij een omleiding rond Dierdonk, hetgeen nieuw asfalt betekent, af. |
3.24 | De aansluiting van de N615 op de N279 (fly-over) en de aansluiting van de Peeleindseweg op de N615 (rotonde) worden bij voorrang met een hoge urgentie geprioriteerd. |
3.25 | We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug. |
3.26 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen. |
De in de toelichting opgenomen voorstellen voor bijvoorbeeld de aanpassing van de plandatum verwerken wij voor 2024 op basis van uw besluitvorming bij deze Jaarstukken.
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.02 | Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaa | |||||||
Herontwikkeling De Heuvel (Lieshout) | Gereed/ afgerond | 2020 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2027 | |
Voor de kern van Lieshout wordt een integraal plan voorbereid. Doelstelling is en blijft het verlevendigen van de Heuvel in Lieshout. Daarvoor wordt een uitgebreid proces toegepast. Meerdere scenario's worden bekeken en beschouwd. De gemeenteraad heeft op 9 september 2021 voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. De verwachting is dat de gemeenteraad in het vierde kwartaal van 2022 een kaderbesluit op hoofdlijnen vaststelt voor diverse ontwikkelingen die daarna nader worden uitgewerkt. | Toelichting op de status: | |||||||
Opheffen parkeerknelpunten zuidzijde Lieshout | Gereed/ afgerond | 2021 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
De uitkomsten van het geactualiseerde parkeeronderzoek worden betrokken bij een studie naar de verkeerssituatie in het centrum van Lieshout. Een aantal scenario's wordt hierbij onderzocht. In de raadsinformatiebrief van 29 juni 2021 heeft het college het proces met betrekking tot het Centrumplan Lieshout toegelicht en de raad heeft op 9 september 2021 voor het project krediet beschikbaar gesteld. Het verkeerskundig onderzoek start in het vierde kwartaal van 2021 en afronding is gepland in het 1e kwartaal van 2022. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.03 | Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld. Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom | |||||||
Omgevingsvisie voor bebouwde kommen | Gereed/ afgerond | 2021 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2024 | |
De aanstaande Omgevingswet - die waarschijnlijk in werking treedt op 1 juli 2022 - schrijft voor dat gemeenten in 2024 beschikken over een Omgevingsvisie voor het gehele grondgebied. De gemeenteraad heeft in verband met de actuele uitdagingen, prioriteit gegeven aan een omgevingsvisie voor het buitengebied. Deze visie zal in 2021 worden opgeleverd. Maar de gemeente dient dus ook een omgevingsvisie te schrijven voor de vier bebouwde kommen waarin andere ruimtelijke thema's een rol spelen dan in het buitengebied. De gemeente start daarom in 2023 met het schrijven van een omgevingsvisie voor de kommen. Laarbeek kan dan in 2024 over dit belangrijk richtinggevend document beschikken. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.07 | De gemeente wordt overspoeld met woningbouwinitiatieven. Het aantal woningen dat hiermee gepaard gaat overstijgt de woningbehoefte op de lange termijn. We maken in 2022 daarom ingrijpende keuzes in het woningbouwprogramma om de ontwikkeling van kansr | |||||||
Gebiedsontwikkeling hoek Oranjelaan - Lieshoutseweg | Gereed/ afgerond | 2022 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2024 | |
Opstarten van een ontwikkelingscompetitie ten behoeve van de invulling van de hoek Oranjelaan - Lieshoutseweg met woningbouw. Dit braakliggend terrein - omringd door noodzakelijke waterberging - maakt onderdeel uit van woningbouwplan De Beekse Akkers. Gezien de prominente ligging van het plangebied aan de doorgaande route Gemert - Eindhoven is een competitie op zijn plaats. Met deze competitie willen we een kwalitatief zo hoogwaardig uitstraling zien te bereiken. Het bestemmingsplan laat hier maximaal 30 woningen toe, uit te werken door middel van een uitwerkingsplan. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.08 | Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie | |||||||
Sociale huurwoningen | Gereed/ afgerond | 2023 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2026 | |
Samen met woCom zorgen we voor voldoende sociale huurwoningen. | Toelichting op de status: | |||||||
Betaalbare koopwoningen | Gereed/ afgerond | 2023 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2026 | |
We zorgen voor voldoende betaalbare koopwoningen. | Toelichting op de status: | |||||||
Herontwikkeling Baverdestraat Lieshout | Gereed/ afgerond | 2023 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
In 2023 wordt gestart met de ruimtelijke procedure om de herontwikkeling op de Baverdestraat Lieshout mogelijk te maken. | Toelichting op de status: | |||||||
Gebiedsontwikkeling De Klokkengieterij | Gereed/ afgerond | 2022 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2024 | |
Afhankelijk van de vraag of beroep is ingesteld tegen het bestemmingsplan, zou in 2022 gestart kunnen worden met het bouwrijpmaken van het plangebied, alsmede de verkoop van de woningen. In het gunstigste scenario zou ook de bouw van de woningen gestart kunnen worden. Indien wél beroep wordt ingesteld tegen het bestemmingsplan dient te worden gewacht op de uitspraak van de Raad van State. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.12 | Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn | |||||||
Herziening groenbeleid | Gereed/ afgerond | 2023 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
De ambities met betrekking tot klimaatadaptatie, leefbaarheid en biodiversiteit uit het bestuursakkoord worden doorvertaald in het groenbeleid. Daarvoor wordt een herziening (op onderdelen) van het groenbeleids- en -structuurplan aan de raad voorgelegd. | Toelichting op de status: | |||||||
Opstellen groenbeheerplan en instellen onderhoudsvoorziening | Gereed/ afgerond | 2023 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
Het aangepaste groenbeleid wordt vertaald in een nieuw groenbeheerplan met daaraan gekoppeld een onderhoudsvoorziening. | Toelichting op de status: | |||||||
Herziening bomenbeleid | Gereed/ afgerond | 2023 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 10 | - | 2024 | |
De ambities met betrekking tot klimaatadaptatie, leefbaarheid en biodiversiteit uit het bestuursakkoord worden doorvertaald in het bomenbeleid. Daarvoor wordt een herziening (op onderdelen) van het bomenbeleidsplan aan de raad voorgelegd. | Toelichting op de status: | |||||||
Baggeren watergangen en sloten | Lopend buiten planning | 2020 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2024 | |
Uitvoering geven aan de jaarschijf 2020 van het in 2019 vastgestelde beheerplan onderhoud watergangen en sloten. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.14 | Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen | |||||||
Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda | Lopend buiten planning | 2023 | Wethouder Briels | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
Toelichting op de status: | ||||||||
Waterberging en groen Oranjelaan | Lopend buiten planning | 2019 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 07 | - | 2024 | |
We realiseren een waterberging in het groengebied tussen Oranjelaan en Beekerheide in Beek en Donk. Dit combineren we met een herinrichting van deze hoofdgroenstructuur. Water afkomstig van bedrijventerrein Beekerheide kan duurzaam worden geborgen en we verhogen de biodiversiteit en kwaliteit van de leefomgeving. Met diverse betrokkenen maken we een plan dat in 2023/2024 uitgevoerd wordt. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.15 | Op het gebied van grootschalige opwek van energie wordt in beginsel ingezet op bewezen en effectieve maatregelen. Besparende maatregelen en zonnepanelen op het dak worden met voorrang gestimuleerd | |||||||
Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda | Lopend buiten planning | 2023 | Wethouder Briels | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
Toelichting op de status: | ||||||||
Diverse onderzoeken ten behoeve van warmtetransitie | Gereed/ afgerond | 2022 | Wethouder Briels | Leefomgeving | 06 | - | 2023 | |
Laten uitvoeren van een technisch-financiële haalbaarheidsstudie naar een schaalbare warmteproductie bij de RWZI Aarle-Rixtel. Daarnaast kleinere quickscans laten uitvoeren in Beek en Donk en Lieshout naar aardwarmte en aquathermie. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.16 | Bij de eventuele plaatsing van windmolens is voldoende draagvlak een vereiste, met lokaal eigenaarschap als uitgangspunt. Daarbij worden de resultaten en conclusies van de omgevingsdialoog meegenomen | |||||||
Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda | Lopend buiten planning | 2023 | Wethouder Briels | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
Toelichting op de status: | ||||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.17 | De gemeente blijft investeren in regionale samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie. Laarbeek wordt als onderdeel van Land van de Peel gepromoot | |||||||
Actualisatie beleid recreatie en toerisme | Gereed/ afgerond | 2020 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
In 2022 wordt het beleid voor recreatie en toerisme geactualiseerd. Het handboek recreatie en toerisme wordt gemaakt voor en met ondernemers. De visie en beleidslijnen zullen voortbouwen op onder andere de Omgevingsvisie buitengebied en de recente samenwerking voor Peelmarketing. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.18 | We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samen | |||||||
Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda | Gereed/ afgerond | 2023 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
De Laarbeekse duurzaamheidsagenda omschrijft aan de hand van 6 thema's welke activiteiten/projecten we uitvoeren op het vlak van duurzaamheid. In de duurzaamheidsagenda zijn ook activiteiten/projecten opgenomen die gericht zijn op het versterken van natuur en landschap en het bevorderen van de biodiversiteit in Laarbeek. Jaarlijks rapporteren we de stand van zaken en brengen we de raad in de positie om de prioriteiten voor het volgende jaar aan te geven. | Toelichting op de status: | |||||||
EVZ/beekherstelproject Blauwe Poort fase 2 | Lopend binnen planning | 2023 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2024 | |
Rond de Aa, de Boerdonkse Aa en de Snelle Loop zijn inmiddels voldoende gronden verworven om samen met waterschap Aa en Maas een EVZ aan te legen en beekherstelproject te kunnen starten. In 2023 ronden we de planvorming en voorbereiding af zodat uitvoering eind 2023 of in 2024 kan plaatsvinden. | Toelichting op de status: | |||||||
Van Gogh Nationaal Park | Lopend buiten planning | 2021 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
In 2019-2020 heeft Laarbeek deelgenomen aan de voorbereiding tot het verkrijgen van de status van Van Gogh Nationaal Park. Laarbeek is gevraagd om vanaf 2021 deel te nemen aan het Van Gogh Nationaal park, een samenwerking van een veertigtal partijen: gemeentes, waterschappen en maatschappelijke organisaties. Van Gogh Nationaal Park zal fungeren als vliegwiel voor ruimtelijk opgaves, zoals duurzame energieontwikkeling. Hierbij is oog voor het behouden en versterken van het Brabantse landschap, dat op talrijke schilderijen van Van Gogh terug te vinden is. Daarnaast versterkt de titel Nationaal Park de toeristische aantrekkingskracht van Laarbeek. De status Nationaal Park is (nog) niet toegekend. | Toelichting op de status: | |||||||
Realisatie ecologische verbinding Boerdonkse Kampen | Gereed/ afgerond | 2022 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 03 | - | 2023 | |
In de Boerdonkse Kampen (Mariahout) realiseren we een ecologische verbindingszone die de Mariahoutse Bossen en de bossen van Het Gerecht (gemeente Meierijstad) met elkaar verbindt. | Toelichting op de status: | |||||||
Visie 't Gulden land realiseren | Lopend binnen planning | 2020 | Wethouder Briels | Leefomgeving | 12 | - | 2026 | |
De visie voor ’t Gulden Land is in 2019 vastgesteld door de gemeenteraad. De gebiedsontwikkeling in ’t Gulden Land draagt sterk bij aan de positionering van Laarbeek als Waterpoort van de Peel. Samen met de partners Waterschap Aa en Maas en gemeente Helmond gaan we in 2022 gaan we verder aan de slag met verschillende deelprojecten, waaronder natuurontwikkeling in de Kop van Aarle-Rixtel. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.19 | We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt | |||||||
Uitvoeringsprogramma erfgoedbeleid | Lopend binnen planning | 2022 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2026 | |
Het geactualiseerde erfgoedbeleid (Een erfenis aan verhalen) voor 2021-2026 is in september 2021 vastgesteld door de raad. In het bijhorende uitvoeringsprogramma zijn acties per ambitie opgenomen tot en met 2026. Het uitvoeringsprogramma is gevoed met ideeën van inwoners, bestuur en ambtelijk betrokkenen. Voor komend jaar staan acties als het opstellen van een kerkenvisie Laarbeek en paraplubestemmingsplan archeologie op het programma. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.20 | Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld | |||||||
Cultuurhistorische waardevolle panden | Lopend binnen planning | 2020 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2024 | |
Er wordt beleid ontwikkeld zodat met betrekking tot cultuurhistorische waardevolle panden in het buitengebied afwegingen kunnen worden gemaakt. Onderdeel hiervan is een herijking van de lijst. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.21 | In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uit | |||||||
Projectbesluit N279 | Lopend binnen planning | 2019 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2024 | |
De uitspraak van Raad van State is inmiddels geweest waardoor het inpassingsplan van tafel is. In Noordoost-Brabant moet een goed functionerend wegennet, de zogeheten Robuuste Rand, de druk op het onderliggend wegennet verminderen en sluipverkeer voorkomen. In dat kader denkt Laarbeek binnen de Stuurgroep N279 actief mee over de hernieuwde aanpak van deze provinciale verkeersader. Met behulp van een Brede Belangen Benadering (BBB) wordt gezocht naar consensus in plaats van compromissen. Gelijktijdig met de aanpak van de N279 nemen we ook gemeentelijke projecten mee zoals de aansluiting Peeleindseweg - N272. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.25 | We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug | |||||||
Bereikbaarheid en aanvaardbaar verkeersniveau ten behoeve van de leefbaarheid | Lopend buiten planning | 2020 | Wethouder Van den Berkmortel | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
Op basis van de op te leveren planstudie Beekse Brug wordt een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd voor de uitvoering. | Toelichting op de status: | |||||||
Wat hebben we er voor gedaan in 2023? | Status | Begrotings- | Portefeuille- | Afdeling | Laatst vastgestelde planning | |||
3.26 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen. | |||||||
Invoering Omgevingswet | Gereed/ afgerond | 2023 | Wethouder Van den Berkmortel | Staf | 12 | - | 2023 | |
De implementatie van de Omgevingswet krijgt ook in 2023 een vervolg. De definitieve datum van inwerkingtreding staat vast op 1 januari 2024. Per die datum voldoen wij aan de minimale eisen voor inwerkingtreding. De ambtelijke organisatie is opgeleid. De ruimtelijke dienstverlening is op orde en alle met de Omgevingswet samenhangende raadsbesluiten zijn genomen. De eerste stappen richting het definitieve Omgevingsplan worden gezet. | Toelichting op de status: | |||||||
Inrichting Vonderweg | Gereed/ afgerond | 2018 | Wethouder Slaets-Sonneveldt | Leefomgeving | 12 | - | 2023 | |
Het afronden van de inrichting van de Vonderweg na duidelijkheid aan de hand van gerechtelijke uitspraak (30 km of 50 km zone). | Toelichting op de status: |