3 Woon- en leefklimaat

Speerpunten

Afspraken uit de begroting 2023

3.01

Tussen de kernen Lieshout, Aarle-Rixtel, Beek en Donk en Mariahout wordt een bebouwingsvrije zone in acht genomen om te voorkomen dat deze kernen sluipenderwijs naar elkaar groeien. Doel is dat de kernen - met behoud van een eigen identiteit - zelfstandig waarneembaar blijven en niet visueel-ruimtelijk versmelten.

3.02

Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaarheid, betaalbaarheid en draagvlak. De politieke beoordeling is voor de partijen een vrije kwestie in een open debat.

3.03

Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld.  Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom.

3.04

De beleidslijnen zoals verwoord in de beide omgevingsvisies voor het buitengebied en de kernen, worden in een omgevingsplan geïmplementeerd.

3.05

De Brede Plattelandsbestemming wordt uitgewerkt zoals verwoord in de vastgestelde Omgevingsvisie Buitengebied. Doel hiervan is meer juridische ruimte te bieden voor omzetting naar een andere functie in het buitengebied, zonder kostbare en tijdrovende procedures.

3.06

Landelijke en provinciale regels zijn leidend voor de landbouw. Wel stimuleren we boeren en tuinders om hun bedrijfsvoering te verduurzamen.

3.07

De gemeente wordt overspoeld met woningbouwinitiatieven. Het aantal woningen dat hiermee gepaard gaat overstijgt de woningbehoefte op de lange termijn. We maken in 2022 daarom ingrijpende keuzes in het woningbouwprogramma om de ontwikkeling van kansrijke projecten, in lijn met onze ambities in de Woonvisie, mogelijk te maken.

3.08

Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie.

3.09

Bij het streven om meer groen in de nabijheid van woningen te handhaven of te realiseren, geldt de 3-30-300 regel als denkrichting.

3.10

Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen wordt natuur-inclusiviteit van bebouwing en openbare ruimte als norm gehanteerd.

3.11

In afspraken met gebiedsontwikkelaars wordt bij de toewijzing van koop- en huurwoningen ingezet op voorrang voor de eigen inwoners, personen met een economische binding en spijtoptanten. Bij de uitgifte van gemeentelijke gronden worden eveneens de (juridische) mogelijkheden hiervoor benut. Daarnaast integreren we zelfbewoningsplicht in ons beleid.

3.12

Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn.

3.13

We werken aan een normering voor een toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte, waarbij rekening wordt gehouden met mensen met een geestelijke of fysieke beperking.

3.14

Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

3.15

Op het gebied van grootschalige opwek van energie wordt in beginsel ingezet op bewezen en effectieve maatregelen. Besparende maatregelen en zonnepanelen op het dak worden met voorrang gestimuleerd.

3.16

Bij de eventuele plaatsing van windmolens is voldoende draagvlak een vereiste, met lokaal eigenaarschap als uitgangspunt. Daarbij worden de resultaten en conclusies van de omgevingsdialoog meegenomen.

3.17

De gemeente blijft investeren in regionale samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie. Laarbeek wordt als onderdeel van Land van de Peel gepromoot.

3.18

We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samenwerking met de gemeente Helmond en Waterschap Aa en Maas gecontinueerd.

3.19

We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt.

3.20

Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld.

3.21

In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen.

3.22

We accepteren een 2x2-baans N279, indien nut en noodzaak (Ladder van Verdaas) op basis van actuele cijfers zijn aangetoond.

3.23

Bij de planontwikkeling voor de N279 wijzen wij een omleiding rond Dierdonk, hetgeen nieuw asfalt betekent, af.

3.24

De aansluiting van de N615 op de N279 (fly-over) en de aansluiting van de Peeleindseweg op de N615 (rotonde) worden bij voorrang met een hoge urgentie geprioriteerd.

3.25

We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug.

3.26

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen.

De in de toelichting opgenomen voorstellen voor bijvoorbeeld de aanpassing van de plandatum verwerken wij voor 2024 op basis van uw besluitvorming bij deze Jaarstukken.

Wat hebben we er voor gedaan in 2023?

Status

Begrotings-
jaar

Portefeuille-
houder

Afdeling

Laatst vastgestelde planning

3.02

Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaa

Herontwikkeling De Heuvel (Lieshout)

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2027

Voor de kern van Lieshout wordt een integraal plan voorbereid. Doelstelling is en blijft het verlevendigen van de Heuvel in Lieshout. Daarvoor wordt een uitgebreid proces toegepast. Meerdere scenario's worden bekeken en beschouwd. De gemeenteraad heeft op 9 september 2021 voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. De verwachting is dat de gemeenteraad in het vierde kwartaal van 2022 een kaderbesluit op hoofdlijnen vaststelt voor diverse ontwikkelingen die daarna nader worden uitgewerkt.

Toelichting op de status:
U heeft op 15 juni 2023 een kaderstellend besluit genomen voor het project Centrumontwikkeling Lieshout. Het was de bedoeling en planning dat u op 25 april 2024 een definitief besluit zou nemen over de toekomstige invulling van onder meer de Heuvel en Noordflank Heuvel in Lieshout. Door uitbreiding van het plangebied, onderlinge afhankelijkheden tussen deelplannen en aanvullende onderzoeken is het definitieve raadsvoorstel nog niet in voorbereiding. Desondanks verwachten wij dat het project conform planning in maand 12 van 2027 is gerealiseerd. Deze prestatie is in gewijzigde vorm opgenomen in de begroting 2024. Daarom kan deze variant uit de begroting 2020 worden afgesloten.

Opheffen parkeerknelpunten zuidzijde Lieshout

Gereed/ afgerond

2021

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2023

De uitkomsten van het geactualiseerde parkeeronderzoek worden betrokken bij een studie naar de verkeerssituatie in het centrum van Lieshout. Een aantal scenario's wordt hierbij onderzocht. In de raadsinformatiebrief van 29 juni 2021 heeft het college het proces met betrekking tot het Centrumplan Lieshout toegelicht en de raad heeft op 9 september 2021 voor het project krediet beschikbaar gesteld. Het verkeerskundig onderzoek start in het vierde kwartaal van 2021 en afronding is gepland in het 1e kwartaal van 2022.

Toelichting op de status:
Nadat u op 15 juni 2023 een richtinggevend besluit nam was het de planning dat u op 25 april 2024 een definitief besluit zou nemen over de toekomstige invulling van het centrum van Lieshout. Hierbij wordt ook het parkeervraagstuk integraal betrokken. Door onvoorziene omstandigheden en aanvullend onderzoek is deze planning niet gehaald. Deze prestatie is in gewijzigde vorm opgenomen in de begroting 2024. Daarom kan deze variant uit de begroting 2022 worden afgesloten

3.03

Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld.  Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom

Omgevingsvisie voor bebouwde kommen

Gereed/ afgerond

2021

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2024

De aanstaande Omgevingswet - die waarschijnlijk in werking treedt op 1 juli 2022 - schrijft voor dat gemeenten in 2024 beschikken over een Omgevingsvisie voor het gehele grondgebied. De gemeenteraad heeft in verband met de actuele uitdagingen, prioriteit gegeven aan een omgevingsvisie voor het buitengebied. Deze visie zal in 2021 worden opgeleverd. Maar de gemeente dient dus ook een omgevingsvisie te schrijven voor de vier bebouwde kommen waarin andere ruimtelijke thema's een rol spelen dan in het buitengebied. De gemeente start daarom in 2023 met het schrijven van een omgevingsvisie voor de kommen. Laarbeek kan dan in 2024 over dit belangrijk richtinggevend document beschikken.

Toelichting op de status:
De planning is erop gericht om in 2024 de ontwerp-omgevingsvisie ter vaststelling aan u voor te leggen. In de begroting 2024 is de prestatie "Omgevingsvisie voor kernen" geformuleerd voor de vervolg verantwoording. Daarom wordt deze prestatie uit de begroting 2021 afgesloten.

3.07

De gemeente wordt overspoeld met woningbouwinitiatieven. Het aantal woningen dat hiermee gepaard gaat overstijgt de woningbehoefte op de lange termijn. We maken in 2022 daarom ingrijpende keuzes in het woningbouwprogramma om de ontwikkeling van kansr

Gebiedsontwikkeling hoek Oranjelaan - Lieshoutseweg

Gereed/ afgerond

2022

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2024

Opstarten van een ontwikkelingscompetitie ten behoeve van de invulling van de hoek Oranjelaan - Lieshoutseweg met woningbouw. Dit braakliggend terrein - omringd door noodzakelijke waterberging - maakt onderdeel uit van woningbouwplan De Beekse Akkers. Gezien de prominente ligging van het plangebied aan de doorgaande route Gemert - Eindhoven is een competitie op zijn plaats. Met deze competitie willen we een kwalitatief zo hoogwaardig uitstraling zien te bereiken. Het bestemmingsplan laat hier maximaal 30 woningen toe, uit te werken door middel van een uitwerkingsplan.

Toelichting op de status:
Door capaciteitsgebrek hebben wij deze ontwikkeling later opgepakt. Er is gestart met de noodzakelijke onderzoeken, waaronder het archeologisch onderzoek voor het schiereiland. Deze prestatie is in gewijzigde vorm opgenomen in de begroting 2024. Daarom kan deze variant uit de begroting 2022 worden afgesloten.

3.08

Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie

Sociale huurwoningen

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2026

Samen met woCom zorgen we voor voldoende sociale huurwoningen.

Toelichting op de status:
Wij hebben ons in maart 2023 gecommitteerd aan het landelijke beleid en de woondeal MRE. Hierin hebben we afgesproken minimaal 30% sociale huurwoningen te realiseren in de nieuwbouw. Deze afspraken zijn op gemeentelijk niveau vastgelegd in het Beleidskader Wonen in oktober 2023 en verder uitgewerkt in de doelgroepenverordening in december 2023. We werken voortdurend aan woningbouwprojecten waarin sociale huurwoningen worden gerealiseerd en blijven met de woningcorporatie in gesprek. In 2023 zijn voorbereidingen getroffen voor het MIchaëlplein en Leonardusplein (start bouw 2024), en worden plannen voorbereid in onder andere Lieshout (Baverdestraat e.o.), Mariahout (Hoge Suute), en Beek en Donk (Beekse Akkers fase 2). In de meerjarenafspraken 2024-2027 zijn, samen met woCom en de huurdersorganisatie, de volkshuisvestelijke opgaven met prestaties voor 2024 vastgelegd in 5 thema's: beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid en samenwerking.
Deze prestatie is in gewijzigde vorm opgenomen in de begroting 2024. Daarom kan deze variant uit de begroting 2023 worden afgesloten.

Betaalbare koopwoningen

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2026

We zorgen voor voldoende betaalbare koopwoningen.

Toelichting op de status:
Wij hebben ons in maart 2023 gecommitteerd aan het landelijke beleid en de woondeal MRE, waarin is afgesproken om minimaal 36% betaalbare koopwoningen en middeldure huurwoningen in de nieuwbouw te realiseren. Deze afspraken zijn op gemeentelijk niveau vastgelegd in het Beleidskader Wonen in oktober 2023 en verder uitgewerkt in de doelgroepenverordening in december 2023. We werken voortdurend aan woningbouwprojecten waarin betaalbare koopwoningen gerealiseerd worden. In 2023 werden onder andere plannen met betaalbare woningen voorbereid in Mariahout (Hoge Suute, Mariastraat en  Pelgrim), Beek en Donk (Beekse Akkers fase 2, Mrg Verhagenstraat), Aarle Rixtel (Heindertweg), Lieshout (centrumplan). Deze plannen worden vanaf 2024 gefaseerd gerealiseerd. De voortgang wordt in het vervolg gepresenteerd zoals opgenomen in de begroting 2024 met prestatie "Voldoende huurwoningen en betaalbare woningen".

Herontwikkeling Baverdestraat Lieshout

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2023

In 2023 wordt gestart met de ruimtelijke procedure om de herontwikkeling op de Baverdestraat Lieshout mogelijk te maken.

Toelichting op de status:
Het ontwerp-bestemmingsplan heeft in 2023 ter inzage gelegen. Er zijn zienswijzen ingediend en er vindt overleg plaats met indieners. Er is een extra onderzoek uitgevoerd naar de waterhuishouding in Lieshout en daaruit blijkt dat voor project Baverdestraat vervolgonderzoek nodig is. Mogelijk moeten er civieltechnische voorzieningen getroffen worden.,

Gebiedsontwikkeling De Klokkengieterij

Gereed/ afgerond

2022

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2024

Afhankelijk van de vraag of beroep is ingesteld tegen het bestemmingsplan, zou in 2022 gestart kunnen worden met het bouwrijpmaken van het plangebied, alsmede de verkoop van de woningen. In het gunstigste scenario zou ook de bouw van de woningen gestart kunnen worden. Indien wél beroep wordt ingesteld tegen het bestemmingsplan dient te worden gewacht op de uitspraak van de Raad van State.

Toelichting op de status:
De start van het bouwrijpmaken is voorzien op 1 september 2024. Deze prestatie is in gewijzigde vorm opgenomen in de begroting 2024. Daarom kan deze variant uit de begroting 2022 worden afgesloten.

3.12

Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn

Herziening groenbeleid

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2023

De ambities met betrekking tot klimaatadaptatie, leefbaarheid en biodiversiteit uit het bestuursakkoord worden doorvertaald in het groenbeleid. Daarvoor wordt een herziening (op onderdelen) van het groenbeleids- en -structuurplan aan de raad voorgelegd.

Toelichting op de status:
In december 2023 heeft u het Groenbeheerplan 2023 vastgesteld, waarin de beleidswijzigingen zijn verwerkt.

Opstellen groenbeheerplan en instellen onderhoudsvoorziening

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2023

Het aangepaste groenbeleid wordt vertaald in een nieuw groenbeheerplan met daaraan gekoppeld een onderhoudsvoorziening.

Toelichting op de status:
In december 2023 heeft u het Groenbeheerplan 2023 vastgesteld, waarin het aangepaste groenbeleid is verwerkt.

Herziening bomenbeleid

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

10

-

2024

De ambities met betrekking tot klimaatadaptatie, leefbaarheid en biodiversiteit uit het bestuursakkoord worden doorvertaald in het bomenbeleid. Daarvoor wordt een herziening (op onderdelen) van het bomenbeleidsplan aan de raad voorgelegd.

Toelichting op de status:
In december 2023 is het Groenbeheerplan 2023 door u vastgesteld. Hierin zijn ook de beleidswijzigingen met betrekking tot bomen verwerkt. De vervolgstap met het inventariseren en aanwijzen van toekomstbomen wordt in 2024-2025 gezet.

Baggeren watergangen en sloten

Lopend buiten planning

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2024

Uitvoering geven aan de jaarschijf 2020 van het in 2019 vastgestelde beheerplan onderhoud watergangen en sloten.

Toelichting op de status:
Als gevolg van het laat beschikbaar komen van het budget in 2023 zijn de werkzaamheden doorgeschoven naar 2024. In het najaar van 2024 wordt uitvoering gegeven van het baggeren van een aantal sloten volgens het beheerplan.
Wij stellen voor de planning aan te passen naar 2024.

3.14

Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen

Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda

Lopend buiten planning

2023

Wethouder Briels

Leefomgeving

12

-

2023

Toelichting op de status:
De rapportage is in voorbereiding en volgt eind van het jaar.

Waterberging en groen Oranjelaan

Lopend buiten planning

2019

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

07

-

2024

We realiseren een waterberging in het groengebied tussen Oranjelaan en Beekerheide in Beek en Donk. Dit combineren we met een herinrichting van deze hoofdgroenstructuur. Water afkomstig van bedrijventerrein Beekerheide kan duurzaam worden geborgen en we verhogen de biodiversiteit en kwaliteit van de leefomgeving. Met diverse betrokkenen maken we een plan dat in 2023/2024 uitgevoerd wordt.

Toelichting op de status:
In 2023 zijn de grondonderzoeken uitgevoerd. Bovendien is gestart met het opstellen van het bestek. De waterberging wordt aangelegd in het vierde kwartaal 2024. Daarom stellen wij voor om de planning aan te passen naar 2024.

3.15

Op het gebied van grootschalige opwek van energie wordt in beginsel ingezet op bewezen en effectieve maatregelen. Besparende maatregelen en zonnepanelen op het dak worden met voorrang gestimuleerd

Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda

Lopend buiten planning

2023

Wethouder Briels

Leefomgeving

12

-

2023

Toelichting op de status:
De rapportage is in voorbereiding en volgt aan het eind van het jaar.

Diverse onderzoeken ten behoeve van warmtetransitie

Gereed/ afgerond

2022

Wethouder Briels

Leefomgeving

06

-

2023

Laten uitvoeren van een technisch-financiële haalbaarheidsstudie naar een schaalbare warmteproductie bij de RWZI Aarle-Rixtel. Daarnaast kleinere quickscans laten uitvoeren in Beek en Donk en Lieshout naar aardwarmte en aquathermie.

Toelichting op de status:
Nu een haalbaarheidsonderzoek heeft aangetoond dat een warmtenet in Aarle-Rixtel met de RWZI als duurzame warmtebron haalbaar is, starten we, samen met gemeente Helmond en Waterschap Aa en Maas, met de ontwikkelfase. Met bewoners gaan we aan de slag met het verduurzamen van de woningen. Rapportage over de voortgang van de ontwikkelfase zal voortaan plaatsvinden via de jaarlijkse rapportage rondom de duurzaamheidsagenda.

3.16

Bij de eventuele plaatsing van windmolens is voldoende draagvlak een vereiste, met lokaal eigenaarschap als uitgangspunt. Daarbij worden de resultaten en conclusies van de omgevingsdialoog meegenomen

Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda

Lopend buiten planning

2023

Wethouder Briels

Leefomgeving

12

-

2023

Toelichting op de status:
De rapportage is in voorbereiding en volgt aan het eind van het jaar.

3.17

De gemeente blijft investeren in regionale samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie. Laarbeek wordt als onderdeel van Land van de Peel gepromoot

Actualisatie beleid recreatie en toerisme

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2023

In 2022 wordt het beleid voor recreatie en toerisme geactualiseerd. Het handboek recreatie en toerisme wordt gemaakt voor en met ondernemers. De visie en beleidslijnen zullen voortbouwen op onder andere de Omgevingsvisie buitengebied en de recente samenwerking voor Peelmarketing.

Toelichting op de status:
Het nieuwe beleid inzake recreatie en toerisme, inclusief uitvoeringsagenda is vastgesteld. Daarmee is deze prestatie afgerond. We gaan in 2024 aan de slag met de uitvoeringsagenda.

3.18

We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samen

Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2023

De Laarbeekse duurzaamheidsagenda omschrijft aan de hand van 6 thema's welke activiteiten/projecten we uitvoeren op het vlak van duurzaamheid. In de duurzaamheidsagenda zijn ook activiteiten/projecten opgenomen die gericht zijn op het versterken van natuur en landschap en het bevorderen van de biodiversiteit in Laarbeek. Jaarlijks rapporteren we de stand van zaken en brengen we de raad in de positie om de prioriteiten voor het volgende jaar aan te geven.

Toelichting op de status:
In oktober 2023 hebben wij u via een raadsinformatiebrief geïnformeerd.

EVZ/beekherstelproject Blauwe Poort fase 2

Lopend binnen planning

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2024

Rond de Aa, de Boerdonkse Aa en de Snelle Loop zijn inmiddels voldoende gronden verworven om samen met waterschap Aa en Maas een EVZ aan te legen en beekherstelproject te kunnen starten. In 2023 ronden we de planvorming en voorbereiding af zodat uitvoering eind 2023 of in 2024 kan plaatsvinden.

Toelichting op de status:
De planvorming is afgerond, vergunningen zijn aangevraagd en de aanbesteding is gestart. Start van de uitvoering voorzien wij medio 2024. Het Waterschap Aa en Maas trekt dit project.

Van Gogh Nationaal Park

Lopend buiten planning

2021

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2023

In 2019-2020 heeft Laarbeek deelgenomen aan de voorbereiding tot het verkrijgen van de status van Van Gogh Nationaal Park. Laarbeek is gevraagd om vanaf 2021 deel te nemen aan het Van Gogh Nationaal park, een samenwerking van een veertigtal partijen: gemeentes, waterschappen en maatschappelijke organisaties. Van Gogh Nationaal Park zal fungeren als vliegwiel voor ruimtelijk opgaves, zoals duurzame energieontwikkeling. Hierbij is oog voor het behouden en versterken van het Brabantse landschap, dat op talrijke schilderijen van Van Gogh terug te vinden is. Daarnaast versterkt de titel Nationaal Park de toeristische aantrekkingskracht van Laarbeek. De status Nationaal Park is (nog) niet toegekend.

Toelichting op de status:
De samenwerkingsovereenkomst liep tot eind 2023. De status Nationaal Park is tijdens de looptijd van de overeenkomst niet toegekend. In afwachting van een definitief besluit over de status van Nationaal Park hebben wij besloten om de samenwerking met één jaar te verlengen.
Wij stellen u voor om de planning van deze prestatie te wijzigen in 2024.

Realisatie ecologische verbinding Boerdonkse Kampen

Gereed/ afgerond

2022

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

03

-

2023

In de Boerdonkse Kampen (Mariahout) realiseren we een ecologische verbindingszone die de Mariahoutse Bossen en de bossen van Het Gerecht (gemeente Meierijstad) met elkaar verbindt.

Toelichting op de status:
In februari-maart 2023 is de EVZ aangelegd. Daarmee is de gewenste verbinding tot stand gebracht.

Visie 't Gulden land realiseren

Lopend binnen planning

2020

Wethouder Briels

Leefomgeving

12

-

2026

De visie voor ’t Gulden Land is in 2019 vastgesteld door de gemeenteraad. De gebiedsontwikkeling in ’t Gulden Land draagt sterk bij aan de positionering van Laarbeek als Waterpoort van de Peel. Samen met de partners Waterschap Aa en Maas en gemeente Helmond gaan we in 2022 gaan we verder aan de slag met verschillende deelprojecten, waaronder natuurontwikkeling in de Kop van Aarle-Rixtel.

Toelichting op de status:
In 2023 is het beekherstel Gulden Aa op Helmonds grondgebied gerealiseerd. De bestemmingsplanwijziging voor de natuurontwikkeling in de Kop van Aarle-Rixtel is gereed. In 2024 start de uitvoering van het natuurontwikkelingsproject.

3.19

We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt

Uitvoeringsprogramma erfgoedbeleid

Lopend binnen planning

2022

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2026

Het geactualiseerde erfgoedbeleid (Een erfenis aan verhalen) voor 2021-2026 is in september 2021 vastgesteld door de raad. In het bijhorende uitvoeringsprogramma zijn acties per ambitie opgenomen tot en met 2026. Het uitvoeringsprogramma is gevoed met ideeën van inwoners, bestuur en ambtelijk betrokkenen. Voor komend jaar staan acties als het opstellen van een kerkenvisie Laarbeek en paraplubestemmingsplan archeologie op het programma.

Toelichting op de status:
Eén actie uit het uitvoeringsprogramma is in 2023 afgerond: besluitvorming Kerkenvisie Laarbeek. De andere nog lopende acties uit het uitvoeringsprogramma zijn meerjarig en worden in 2024 verder uitgevoerd.

3.20

Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld

Cultuurhistorische waardevolle panden

Lopend binnen planning

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2024

Er wordt beleid ontwikkeld zodat met betrekking tot cultuurhistorische waardevolle panden in het buitengebied afwegingen kunnen worden gemaakt. Onderdeel hiervan is een herijking van de lijst.

Toelichting op de status:
In 2023 is gewerkt aan de actualisatie van de lijst van beeldbepalende panden en gemeentelijke monumenten. De uitwerking van het beleid wordt gecombineerd met het opstellen van de nieuwe lijst. Doel is de bescherming van de cultuurhistorische panden goed ruimtelijk en juridische te verankeren in het toekomstige Omgevingsplan.

3.21

In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uit

Projectbesluit N279

Lopend binnen planning

2019

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2024

De uitspraak van Raad van State is inmiddels geweest waardoor het inpassingsplan van tafel is. In Noordoost-Brabant moet een goed functionerend wegennet, de zogeheten Robuuste Rand, de druk op het onderliggend wegennet verminderen en sluipverkeer voorkomen. In dat kader denkt Laarbeek binnen de Stuurgroep N279 actief mee over de hernieuwde aanpak van deze provinciale verkeersader. Met behulp van een Brede Belangen Benadering (BBB) wordt gezocht naar consensus in plaats van compromissen. Gelijktijdig met de aanpak van de N279 nemen we ook gemeentelijke projecten mee zoals de aansluiting Peeleindseweg - N272.

Toelichting op de status:
In december 2022 is een plan van aanpak vastgesteld voor het opnieuw opstarten van het N279 project (op basis van een Brede Belangenbenadering). In afwachting van het aanstellen van een nieuwe projectleider en accorderen van de projectopdracht door Gedeputeerde Staten heeft dit traject een aantal maanden stilgelegen. In mei 2023 kon alsnog worden doorgestart. De verkeersanalyse is afgerond en het participatietraject is doorlopen. Dit blijft een continu proces. Volgens de provincie wordt het projectbesluit medio 2028 verwacht.

3.25

We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug

Bereikbaarheid en aanvaardbaar verkeersniveau ten behoeve van de leefbaarheid

Lopend buiten planning

2020

Wethouder Van den Berkmortel

Leefomgeving

12

-

2023

Op basis van de op te leveren planstudie Beekse Brug wordt een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd voor de uitvoering.

Toelichting op de status:
In maart 2024 heeft een adviesbureau een variantenstudie uitgevoerd voor een integrale ontwerpoplossing kruispunt Bosscheweg en fietsbrug over de Zuid Willemsvaart. Deze kan dienen als input voor de pre-verkenning die Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten willen opstarten de komende periode.
Dit betekent een gewijzigde planning. Wij stellen u voor om de planning te wijzigen naar 2025.

3.26

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen.

Invoering Omgevingswet

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Van den Berkmortel

Staf

12

-

2023

De implementatie van de Omgevingswet krijgt ook in 2023 een vervolg. De definitieve datum van inwerkingtreding staat vast op 1 januari 2024. Per die datum voldoen wij aan de minimale eisen voor inwerkingtreding. De ambtelijke organisatie is opgeleid. De ruimtelijke dienstverlening is op orde en alle met de Omgevingswet samenhangende raadsbesluiten zijn genomen. De eerste stappen richting het definitieve Omgevingsplan worden gezet.

Toelichting op de status:
De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. In 2023 zijn alle acties die samenhangen met de invoering van de wet afgerond, waaronder de raadsbesluiten voor het proces rondom vergunningverlening en het omgevingsplan. De benodigde software voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet is geïmplementeerd. We hebben ingezet op de ruimtelijke dienstverlening en onze medewerkers zijn opgeleid om te gaan werken met de Omgevingswet.

Inrichting Vonderweg

Gereed/ afgerond

2018

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Leefomgeving

12

-

2023

Het afronden van de inrichting van de Vonderweg na duidelijkheid aan de hand van gerechtelijke uitspraak (30 km of 50 km zone).

Toelichting op de status:
De werkzaamheden zijn afgerond.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2024 15:13:54 met de export van 07/05/2024 14:58:16