5 Gezondheid, welzijn, zorg en onderwijs

Speerpunten

Afspraken uit de begroting 2023

5.01

De komende raadsperiode wordt gewerkt aan een nieuw Beleidsplan sociaal domein met als centrale thema’s integraliteit, maatwerk, inclusiviteit, toegankelijkheid (in brede zin) en vindbaarheid.

5.02

We rollen vroegsignalering breder uit over het sociaal domein.

5.03

We blijven inzetten op activerend huisbezoek.

5.04

Het minimabeleid krijgt een stevige impuls met extra aandacht voor vroegsignalering.

5.05

We ontwikkelen de huiskamerprojecten door.

5.06

Laarbeek blijft inzetten op een ‘dementie-vriendelijke gemeente’.

5.07

De mantelzorger wordt ondersteund en ontlast.

5.08

Schulddienstverlening wordt verder uitgebouwd.

5.09

We zijn ruimhartig in de opvang van statushouders en vluchtelingen.

5.10

We zetten in op maatwerk door samenwerking met alle partners die nodig zijn om mensen te helpen volwaardig deel te nemen aan de arbeidsmarkt en kijken daarbij over de grenzen van de bestaande regels en kaders heen.

5.11

Er vindt een herijking plaats van het accommodatiebeleid, waarbij tevens wordt gestudeerd op de wenselijkheid en uitvoerbaarheid van omni-verenigingen.

5.12

We zetten in op het toekomstbestendig maken van het Ontmoetingscentrum Beek en Donk.

5.13

De energieneutraliteit van gemeentelijke gebouwen wordt aangepakt, hetgeen een forse investering tot gevolg kan hebben. Hierbij wordt niet alleen naar de kosten, maar ook naar de opbrengsten en vervangingsinvesteringen gekeken. De gemeente streeft naar een 55% reductie van de CO2-voetafdruk van haar gemeentelijke gebouwen in 2030 (ten opzichte van 1990). Maatregelen worden bij voorkeur uitgevoerd tijdens natuurlijke vervangingsmomenten.

5.14

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen.

De in de toelichting opgenomen voorstellen voor bijvoorbeeld de aanpassing van de plandatum verwerken wij voor 2024 op basis van uw besluitvorming bij deze Jaarstukken.

Wat hebben we er voor gedaan in 2023?

Status

Begrotings-
jaar

Portefeuille-
houder

Afdeling

Laatst vastgestelde planning

5.01

De komende raadsperiode wordt gewerkt aan een nieuw Beleidsplan sociaal domein met als centrale thema’s integraliteit, maatwerk, inclusiviteit, toegankelijkheid (in brede zin) en vindbaarheid

Burgerparticipatie inbedden in structuur sociaal domein

Lopend binnen planning

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

12

-

2026

We willen inwoners vooraf betrekken als we nieuwe zaken op gaan starten. Ook willen we graag dat inwoners zelf aangeven waar prioriteiten moeten liggen. Met het opstellen van het nieuwe beleidsplan creëren we hier expliciet ruimte voor. Burgerparticipatie wordt een standaard onderdeel van onze werkwijze gedurende de looptijd van het beleidsplan. Hierbij besteden we daarnaast ook specifieke aandacht aan jeugdparticipatie (Bestuursakkoord, stimuleren jeugdparticipatie). Om deze werkwijze in te bedden is een extra impuls nodig, waar we de komende jaren actief mee aan de slag gaan.

Toelichting op de status:
Bij het opstellen van het beleidsplan Sociaal Domein 2023-2026 heeft inwonerparticipatie een belangrijke rol gespeeld. De adviesraad sociaal domein en de cliëntenraad Participatiewet hebben advies uitgebracht over het beleidsplan. Inwoners hebben via een enquête aangegeven wat ze belangrijk vinden in het Sociaal Domein.
Na de vaststelling van het beleidsplan in augustus is gestart met het opstellen van de uitvoeringsagenda Sociaal Domein 2024-2025. Ook bij de voorbereiding van dit document zijn maatschappelijke partners en inwoners betrokken om input te geven.

Opstellen Beleidsplan Sociaal Domein 2023-2026

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

10

-

2023

In 2022 zijn we gestart met het opstellen van een nieuw Beleidsplan Sociaal Domein. Eind 2022 loopt het huidige beleidsplan af. Het huidige beleidsplan wordt geëvalueerd en daarnaast vinden verschillende sessies plaats (zowel intern ambtelijk als bestuurlijk, maar ook met externen (partners en inwoners)) om te komen tot een nieuw beleidsplan. Dit beleidsplan geeft richting aan de koers van het Sociaal Domein voor de komende 4 jaar.

Toelichting op de status:
Het beleidsplan Sociaal Domein 2023-2026 is op 31 augustus 2023 door u vastgesteld.

5.02

We rollen vroegsignalering breder uit over het sociaal domein

Structurele inbedding van vroegsignalering

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

12

-

2023

In 2021 en 2022 is gestart met de uitvoering van vroegsignalering in het kader van financiële problemen. In verband met de stijgende kosten die mensen ervaren neemt deze problematiek toe. In het bestuursakkoord ‘Samen aan Zet’ is opgenomen dat we vroegsignalering breder uitrollen over het Sociaal Domein. De welzijnsorganisatie heeft hierin een belangrijke rol als signaalpartner. In 2023 rollen we vroegsignalering breder uit over het sociaal domein en zorgen we voor de structurele borging van vroegsignalering van financiële problemen zowel in kwalitatieve als kwantitatieve zin. Hierbij zal communicatie in de preventieve, voorlichtende sfeer een belangrijk rol spelen en zullen partners als het onderwijs en de werkgevers een belangrijke rol spelen.

Toelichting op de status:
In 2022 zijn de uren vroegsignalering LEVgroep uitgebreid en vanaf 2023 zijn de uren van schuldhulpverlening fase 1 structureel uitgebreid. Hiermee staat een sluitende keten schuldhulpverlening. Daarnaast is in de huiskamers meer aandacht voor vroegsignalering, wat we blijven doorontwikkelen.

Voor- en vroegschoolse educatie

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Briels

Samenleving

12

-

2023

We ontwikkelen een beleidsplan en een subsidieregeling voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en implementeren deze in afstemming met de betrokken partijen. VVE zet in op het verminderen van (taal)achterstanden bij peuters. Tegelijkertijd heeft het een signalerende functie in de brede zin: het vroegsignaleren van factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van het kind. Dit sluit aan bij het bestuursakkoord ‘Samen aan zet!’, waarin is opgenomen dat we vroegsignalering breder uitrollen over het Sociaal Domein.

Toelichting op de status:
Het beleidsplan VVE en bijbehorende subsidieregeling hebben wij in december 2022 vastgesteld. Vanaf 2022 ontving de jeugdgezondheidszorg extra middelen ten behoeve van vroegsignalering. Deze middelen waren afkomstig uit het Nationaal Programma Onderwijs. In 2023 hebben we besloten deze middelen toe te kennen voor de gehele looptijd van het Nationaal Programma Onderwijs (t/m juli 2025). Daarnaast heeft u bij de kadernota 2024 besloten om, daarna, deze inzet van de jeugdgezondheidszorg structureel te maken. Uit evaluatie met een afvaardiging van VVE aanbieders blijkt namelijk dat de relatie met vroeg- en voorschoolse voorzieningen is versterkt, wat een positief effect heeft op de ontwikkeling van kinderen. We hebben een overlegstructuur ingericht met zowel de aanbieders van VVE, de jeugdgezondheidszorg en het onderwijs.

5.04

Het minimabeleid krijgt een stevige impuls met extra aandacht voor vroegsignalering

Maatwerkregeling energiekosten

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

03

-

2023

In regionaal verband (GR Peelgemeenten) wordt eind 2022 een pilot van 3 maanden gestart in het kader van de maatwerkregeling energiekosten. Dit om maatwerk te bieden aan mensen die door bijvoorbeeld het faillissement van een energieleverancier of het einde van het energiecontract plotseling met veel hogere energiekosten te maken krijgen en waarbij de eenmalige energietoeslag onvoldoende ondersteuning biedt. Mogelijk dat deze pilot leidt tot een, vooralsnog, structurele regeling.

Toelichting op de status:
In het eerste half jaar van 2023 liep de pilot energietoeslag. Bij de evaluatie van de pilot is de conclusie getrokken dat er te weinig gebruik van werd gemaakt. De pilot heeft daarom geen vervolg gekregen.

Sluitende keten schuldhulpverlening

Lopend buiten planning

2021

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

12

-

2023

Om ervoor te zorgen dat de keten van schuldhulpverlening (variërend van lichte financiële problemen tot en met een wettelijk schuldsaneringstraject) sluitend is, worden de momenteel ontbrekende/onvolledig ingeregelde schakels ingericht. Dat wil zetten dat het maatschappelijk werk erop wordt ingericht dat zij zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin in staat zijn om voor in de keten de benodigde hulp te kunnen verlenen in de vorm van budgetcoaching, budgetbegeleiding en budgetbeheer (niet technisch budgetbeheer want dat zit bij Kredietbank Nederland).Verder wordt, ook in aansluiting op de in voorbereiding zijnde notitie jeugd, een plan ontwikkeld voor de doelgroep jongeren (met schulden). Dit is een doelgroep waar we specifieke aandacht aan moeten geven, zeker ook gezien de huidige (corona)situatie. Om te voorkomen dat zij in financiële problemen komen (begint al bij de voorlichting op de basisschool) en als ze financiële problemen/schulden hebben, hoe ze in beeld te krijgen en we ze een passend aanbod kunnen bieden.Tenslotte gaan we in samenhang met de andere leefgebieden en in afstemming met het Sociaal Team Laarbeek in de voorlichtende sfeer een preventief aanbod ontwikkelen. Dit doen we aan de hand van life-events welke (mogelijk) leiden tot een veranderde financiële situatie. We gaan inwoners hier pro-actief over informeren.

Toelichting op de status:
Naar aanleiding van de aanbevelingen uit het rapport van de rekenkamercommissie inzake de schuldhulpverlening in Laarbeek is een aantal zaken opgepakt:
1. we hebben een monitor Sociaal Domein, waar het onderdeel schuldhulpverlening ook onderdeel van uitmaakt en er is een dashboard vroegsignalering.
2. Schuldhulpverlening nemen wij mee in de centrale toegang.
3. We zijn gestart met de voorbereidingen voor een nieuw regionaal beleidsplan schuldhulpverlening, welke ook een lokale uitwerking krijgt.
4. Er hebben diverse netwerkbijeenkomsten plaatsgevonden.
5. We zijn gestart met het ontwikkelen van een passend aanbod aan activiteiten voor de doelgroep jongeren.
Wij stellen u voor de planning aan te passen naar 2024.

5.05

We ontwikkelen de huiskamerprojecten door

Bevorderen integraliteit en eenzaamheidsaanpak

Lopend buiten planning

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

10

-

2023

In het Bestuursakkoord ‘Samen aan Zet’ is opgenomen dat de gemeente zich inzet voor een eenzaamheidsaanpak en dat integraliteit een belangrijk thema is. In de afgelopen jaren zijn er huiskamers in Mariahout, Lieshout en Beek en Donk geopend. In iedere huiskamer is een activiteitenprogramma met verschillende thema's ten behoeve van ontmoeting, ontspanning, educatie voor de inwoners van Laarbeek.

Toelichting op de status:
In alle vier de kernen is een Huiskamer gerealiseerd. In het vierde kwartaal 2023 zijn we gestart met de afronding van de projectopdracht van de lokale aanjager, wat klaar moet zijn in het tweede kwartaal 2024. We maken afspraken met de partners van de Huiskamer over hun rollen, verantwoordelijkheden en onderlinge samenwerking. Dit om de continuïteit van de Huiskamers te borgen. Deze afspraken worden ook in de subsidieafspraken met de partners meegenomen.
Wij stellen u voor de planning van deze prestatie te wijzigen naar 2024.

5.06

Laarbeek blijft inzetten op een ‘dementie-vriendelijke gemeente’

Harmonisatie minimaregelingen en bijzondere bijstand

Lopend buiten planning

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

11

-

2023

In 2022 wordt gestart met de inventarisatie van de minimaregelingen en de bijzondere bijstandsregelingen in de Peelgemeenten om te komen tot een harmonisatie ervan in 2023.

Toelichting op de status:
In november 2023 heeft u besloten om vanaf 2024 twee minimaregelingen binnen de vijf Peelgemeenten te harmoniseren: de Individuele Inkomenstoeslag en de Regeling Maatschappelijke Participatie.
Drie regelingen staan nog op de planning om te harmoniseren: het verhogen van de inkomensgrenzen van de Bijzondere bijstand, de SMI-kinderopvang en de eigen bijdrage Wmo. De bijzondere bijstand is op inhoud al wel geharmoniseerd. In het eerste kwartaal 2024 wordt regionaal afgesproken of en zo ja, op welk moment, de overige regelingen worden geharmoniseerd.
Wij stellen u voor om de planning van deze prestatie te wijzigen naar 2024.

5.07

De mantelzorger wordt ondersteund en ontlast

Een plan van aanpak opstellen voor de ondersteuning van mantelzorgers

Lopend buiten planning

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

12

-

2023

In het Bestuursakkoord ‘Samen aan Zet’ is opgenomen dat mantelzorgers actief worden ondersteund, zodat zij hun mantelzorgtaken langer vol kunnen houden. We willen namelijk overbelasting van mantelzorgers voorkomen. Op dit moment is er geen plan voor mantelzorgondersteuning. In 2023 stellen we, samen met de welzijnsorganisatie, hiervoor een plan op.

Toelichting op de status:
Het opstellen van het plan voor mantelzorgondersteuning wordt in het tweede kwartaal van 2024 afgerond. Mede op advies van de adviesraad Sociaal Domein hebben we meer aandacht besteed aan inwonerparticipatie. Daardoor liep het proces vertraging op.
Wij stellen u voor om de planning van deze prestatie te wijzigen naar 2024.

5.09

We zijn ruimhartig in de opvang van statushouders en vluchtelingen

Plan van aanpak statushouders, vluchtelingen, arbeidsmigranten en crisismigranten

Lopend buiten planning

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

12

-

2023

Met de stijgende aantallen statushouders, vluchtelingen, arbeidsmigranten en crisismigranten maken we een aanpak die zich richt, ambitie uitspreekt en waarin het integrale verband wordt gelegd tussen het veiligheids-, sociaal en ruimtelijk domein.

Toelichting op de status:
Onze topprioriteit in 2023 lag op het realiseren van geschikte huisvesting. Dit gezien gemeenten vanuit het Rijk een aanzienlijke toename in de huisvesting van statushouders, Oekraïners en mogelijk asielzoekers voor noodopvang toegewezen hebben gekregen. De taakstellingen eind 2023 voor de statushouders en Oekraïners liepen hierdoor binnen planning. Door de val van het kabinet heeft de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (Spreidingswet) vertraging opgelopen en starten we in het eerste kwartaal van 2024 met het opstellen van een plan van aanpak voor deze doelgroepen.
Wij stellen u voor om de planning van deze prestatie te wijzigen naar 2024.

5.13

De energieneutraliteit van gemeentelijke gebouwen wordt aangepakt, hetgeen een forse investering tot gevolg kan hebben. Hierbij wordt niet alleen naar de kosten, maar ook naar de opbrengsten en vervangingsinvesteringen gekeken. De gemeente streeft na

Uitvoeringsprogramma verduurzaming gemeentelijke gebouwen

Alternatieve beleidskeuze

2023

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Bedrijfsvoering

12

-

2023

Uitvoeren van verduurzamingsmaatregelen bij het gemeentehuis Beek en Donk en Sportpark De Hut Aarle Rixtel. Een en ander overeenkomstig vastgestelde routekaart.

Toelichting op de status:
De routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed Gemeentelijk vastgoed is gereed. Deze is gepresenteerd aan de commissie en is in februari 2023 door u vastgesteld.

De inkoopstrategie (BIZOB) voor de verduurzamingsopgave van ons gemeentehuis wordt in oktober door ons besproken, daarna volgt de aanbesteding. De uitkomst hiervan zal volgens de afgesproken procedure met een raadsvoorstel aangeboden worden om de reeds gereserveerde financiële middelen beschikbaar te stellen. De start van de werkzaamheden is naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024.
De volgende inkoopstrategie van sportpark De Hut naar verwachting in november met de procedure zoals bij het gemeentehuis omschreven.

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed; Meerjarenonderhoudsplan

Lopend buiten planning

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Bedrijfsvoering

12

-

2023

Gemeentelijk vastgoed verduurzamen door het opnemen van duurzaamheid in het meerjarenonderhoudsplan (MJOP).

Toelichting op de status:
Het duurzaam meerjarenonderhoudsplan (MJOP) is in concept gereed (voor 2024 tot en met 2033). Het plan bieden wij u voor vaststelling in september 2024 aan.
Wij stellen u voor om de planning van deze prestatie te wijzigen naar 2024.

5.14

Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen

Nationaal Programma Onderwijs

Gereed/ afgerond

2023

Wethouder Briels

Samenleving

08

-

2023

Gemeente Laarbeek heeft van het Rijk middelen ontvangen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) voor haar rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs tot en met schooljaar 2024-2025. Na de evaluatie rondom de inzet van de NPO-middelen tot nu toe, besluiten wij over de inzet van de resterende beschikbare NPO-middelen.

Toelichting op de status:
De besteding van de NPO-middelen is opgesplitst in een deel cultuur en een deel jeugdgezondheidszorg. Voor het cultuurdeel heeft een cultuurcoach een plan gemaakt en dit is geborgd binnen de reguliere taken van de welzijnsinstelling. Het andere deel van de middelen is besteed binnen de jeugdgezondheidszorg. Hiervoor heeft u bij het vaststellen van de kadernota besloten deze besteding structureel door te zetten ten behoeve van de versterking van de jeugdgezondheidszorg (GGD).

Opstellen van een Lokale Educatieve Agenda

Nog niet gestart binnen planning

2023

Wethouder Briels

Samenleving

06

-

2024

Gemeenten hebben de wettelijke opdracht om jaarlijks te overleggen met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties over een aantal onderwerpen, zoals bijvoorbeeld het tegengaan van onderwijsachterstanden en het bevorderen van integratie. De Lokaal Educatieve Agenda (LEA) is een instrument dat helpt om dit verplichte overleg inhoud te geven en tot gezamenlijke afspraken te komen. In 2023 stellen we een LEA op.

Toelichting op de status:
Het opstellen van de Lokaal Educatieve Agenda staat gepland voor 2024.

Leerplichtbeleid

Nog niet gestart binnen planning

2023

Wethouder Briels

Samenleving

07

-

2024

In 2023 starten we met het actualiseren van het leerplichtbeleid.

Toelichting op de status:
Het opstellen van leerplichtbeleid staat gepland voor 2024.

Leerlingenvervoer

Lopend binnen planning

2023

Wethouder Briels

Samenleving

12

-

2024

In  2023 starten we met het actualiseren van de verordening leerlingenvervoer. Dit zal in 2024 worden afgerond.

Toelichting op de status:
In 2023 hebben we een inventarisatie uitgevoerd van de aan te passen onderdelen van de verordening leerlingenvervoer.

Uitwerking van een dorpsplan aardgasvrij

Lopend buiten planning

2022

Wethouder Briels

Leefomgeving

12

-

2024

Dorpsplan aardgasvrij uitwerken voor de dorpskern van Mariahout. Dit doen we in samenspraak met inwoners. Het dorpsplan bestaat uit vier hoofdcomponenten: participatie en communicatie, techniekkeuze en uitvoeringsstrategie, inzicht in kosten en inzicht in meekoppelkansen. Voor een definitieve techniekkeuze en inzicht in de kosten is verdiepend onderzoek noodzakelijk.

Toelichting op de status:
In de gehele gemeente wordt ingezet op kleine energiebesparende maatregelen. De doelgroep met een laag inkomen krijgt daarbij extra ondersteuning van de gemeente. Dit vraagt om een langjarige programmatische doelgroepen aanpak.
Voor het verwezenlijken van de grotere energiebesparende maatregelen nemen we deel aan het regionale project de Groene Zone Isoleren en het Nationaal Isolatie Programma. Ondertussen wordt onderzocht welke technische oplossing(en) voor de kern/wijk haalbaar is (zijn) (rekening houdende met de mogelijkheden op het elektriciteitsnetwerk).
Wij stellen u voor de planning aan te passen naar 2024.

Social Return On Investment

Lopend buiten planning

2022

Wethouder Briels

Samenleving

12

-

2023

In 2022 wordt een plan van aanpak met verschillende scenario’s uitgewerkt waarna vervolgens het Social Return on investment (SROI)-beleid wordt geïmplementeerd.

Toelichting op de status:
In oktober hebben wij het regionale beleidskader Social Return on investment (SROI) vastgesteld. De bijbehorende dienstverleningsovereenkomst wordt momenteel voorbereid en opgesteld. Behandeling in de colleges van de gemeenten in de Arbeidsmarktregio Helmond-de Peel heeft in het eerste halfjaar van 2024 plaatsgevonden.
Het voorstel is om de planning van deze prestatie te wijzigen naar 2024.

Betere samenwerking lokaal onderwijs en arbeidsmarkt

Gereed/ afgerond

2022

Wethouder Briels

Samenleving

01

-

2023

Afspraken maken met het onderwijs en ondernemers over het ontplooien van lokale initiatieven ter bevordering van een betere afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Afspraken maken met werkgevers in het kader van ons nieuw op te stellen Social Return beleid.

Toelichting op de status:
Begin 2022 is ingestemd met een nieuwe samenwerkingsstructuur in de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel en de ontwikkeling van een integraal en regionaal arbeidsmarktbeleid. Onderwijs en werkgevers zijn in de samenwerkingsstructuur vertegenwoordigd via ROC ter AA (als vertegenwoordiger van het onderwijsveld) en VNO-NCW (als vertegenwoordiger van werkgevers). Voor VNO-NCW geldt dat zij werken met een klankbordgroep met 20 regionale ondernemers, waarvan tenminste twee ondernemers uit elke gemeente en een brede sectorale vertegenwoordiging. In oktober 2023 is het regionale beleidskader Social Return on Investment (SROI) vastgesteld.

Meer inzicht in aantallen en aard van interventies

Gereed/ afgerond

2021

Wethouder Briels

Samenleving

12

-

2024

Ontwikkelen van een monitor Sociaal Domein om meer zicht op data te krijgen, waarbij diverse data uit verschillende bronnen aan elkaar gekoppeld worden. Dat moet in de toekomst mogelijkheden geven tot meer datagedreven werken: het nemen van besluiten en het vaststellen van beleid ondersteund door data in combinatie met praktijkervaring, waardoor feiten en betrouwbare voorspellingen een solide basis vormen. Om optimaal te profiteren van de samenwerking in de Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten en de efficiëntie die dat oplevert, sluiten we in onze planning aan bij die van de koersagenda 2021-2024. Daarin is de opgave Datagedreven werken opgenomen.

Toelichting op de status:
Vanuit de koersagenda van de Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten is de opgave Datagedreven werken, waar wij een bijdrage aan leveren, gestart. Vanwege de overlap tussen onze wensen voor een lokale pilot datagedreven werken en de acties waarmee we vanuit de koersagenda regionaal aan de slag gaan, is er voor gekozen om de pilot datagedreven werken niet lokaal op te pakken, maar een plek te geven in de koersagenda. Onze gemeente heeft ambtelijk een actieve inbreng in de projectgroep voor dit onderwerp.

Hervormingsagenda jeugd

Lopend binnen planning

2022

Wethouder Briels

Samenleving

09

-

2024

In 2021 heeft het Rijk voor de komende jaren extra middelen aan de gemeente beschikbaar gesteld ter compensatie van de tekorten in de jeugdzorg. Voor Laarbeek gaat het in 2022 om een bedrag van € 1,3 miljoen. Daarbij hebben het rijk en de VNG afgesproken begin 2022 te komen tot een hervormingsagenda jeugd. Deze moet leiden tot verbetering van de toegang tot en kwaliteit van jeugdhulp, betere beheersing van de kosten en borging van de beschikbaarheid van jeugdhulp, versterking van het inzicht in het functioneren van het systeem. De landelijke hervormingsagenda zal een uitwerking moeten krijgen in een lokaal plan. Daarvoor zoeken we zoveel mogelijk de verbinding met andere initiatieven zoals het onderzoek naar de invulling van het sociaal team, Koersagenda 2021-2024 GR Peelgemeenten, nationaal programma onderwijs en het op te stellen geactualiseerde beleidsplan sociaal domein.

Toelichting op de status:
In juni 2023 is de landelijke Hervormingsagenda Jeugd definitief vastgesteld, ondertekend en aangeboden aan de Tweede en Eerste Kamer. In de tweede helft van 2023 hebben we met de GR Peelgemeenten, de inkoopsamenwerking jeugdhulp 'Een 10 voor de jeugd' en de deelnemende gemeenten inzichtelijk gemaakt of we de verschillende acties uit de Hervormingsagenda regionaal of lokaal gaan uitvoeren. Daarbij maken we gebruik van een landelijk implementatieplan, wat in november 2023 is vastgesteld.
Wanneer duidelijk is op welk niveau acties worden uitgevoerd, kan een lokaal plan gemaakt worden. Of deze planning haalbaar is, is afhankelijk van landelijke besluitvorming over de te wijzigen Jeugdwet.

Herinrichting toegang sociaal domein

Lopend buiten planning

2022

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

12

-

2023

Samen met de LEVgroep gaan we de toegang tot het sociaal domein opnieuw inrichten, zodat er voor onze inwoners één plek is waar ze met hun vragen rondom sociaal domein terecht kunnen. Dit wordt een gezamenlijke toegang van het sociaal team Laarbeek en de LEVgroep.

Toelichting op de status:
Met het realiseren van een centrale toegang wordt het gehele sociale domein daarvan afhankelijk. Daarom is het van groot belang dat nieuwe werkprocessen voor iedereen duidelijk zijn. Dit vraagt een goede voorbereiding. In 2023 zijn er verkennende gesprekken met onze ketenpartners gevoerd over de inrichting van de centrale toegang en de bijbehorende werkprocessen. Deze gegevens zijn verwerkt in procesbeschrijvingen. Aan de hand van een aantal fictieve casussen is getest hoe de nieuwe processen in de praktijk werken.
Het voorstel is om de planning van deze prestatie te wijzigen naar 2024.

Uitvoeren Plan van Aanpak ‘normaliseren’

Lopend binnen planning

2022

Wethouder Briels

Samenleving

06

-

2024

In 2021 is een plan van aanpak normaliseren opgesteld. Dit plan van aanpak gaat uit van verschillende sporen: informatie op orde, communicatie, samenwerken met andere partners in het sociaal domein. Het plan heeft tot doel om bewustwording te genereren over het thema ‘normaliseren’ en van daaruit een cultuurverandering teweeg te brengen. De uitvoering van dit plan en de verschillende sporen vergt een lange adem, waardoor de uitvoering doorloopt in de komende 2 jaar.In 2022 richten we ons vooral op het creëren van bewustwording, door het gesprek aan te gaan met partners in het sociaal domein en met inwoners.

Toelichting op de status:
In 2023 hebben we ons vooral gericht op de communicatie die wij als gemeente naar inwoners sturen en hebben we de samenwerking met de andere Peelgemeenten op dit onderwerp versterkt. Dit hebben we gedaan door een gezamenlijk project: 'Anders kijken naar voorzieningen', waar de vraag centraal stond welke voorzieningen normaliserend werken en welke niet. Daarnaast hebben we samen gewerkt aan een communicatietoolkit om de communicatie richting partners in het Sociaal Domein en inwoners op het gebied van normaliseren verder vorm te geven.

Inzicht in medicijngebruik in het water en de relatie met gezondheid

Gereed/ afgerond

2021

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

12

-

2023

Zorgkosten lopen op door te veel voorgeschreven medicijnen. Rioolzuivering wordt lastiger door de hoeveelheid doorgespoelde medicijnresten. In 2021 onderzoeken we welke mogelijkheden er zijn om medicijnresten in water terug te dringen, bijvoorbeeld door in te zetten op specifiekere uitgifte van medicijnen door apotheken. Ook wordt onderzocht welke relatie gezondheid bevorderende interventies hebben op de medicijnresten in water (a.d.h.v. wijkwatermetingen door het waterschap Aa en Maas).

Toelichting op de status:
In de tweede helft van 2023 hebben we gesproken met Waterschap Aa en Maas en Vitalzone Instituut. Naar aanleiding van deze gesprekken en het opgemaakte voorstel voor onderzoek naar medicijngebruik in Laarbeek hebben we besloten om vanwege de onduidelijkheden, beperkte meerwaarde en kosten/capaciteit dit project niet verder uit te voeren.

Inclusieve samenleving

Gereed/ afgerond

2020

Wethouder Slaets-Sonneveldt

Samenleving

09

-

2023

Een interactief doorontwikkeld inclusiebeleid dat is uitgewerkt in een Lokale Inclusie Agenda en een actieplan. Gemeentelijk beleid waarin direct wordt uitgegaan van ‘de toegang en bruikbaarheid voor iedereen’ in plaats van ‘toegang en bruikbaarheid voor de gemiddelde gebruiker’. Toegankelijke voorzieningen in de gemeente voor inwoners met een beperking. De voorbereiding is gestart in 2021. Er is onderzocht wat er nodig is om te voldoen aan de plicht tot het hebben van een Lokale Inclusie Agenda. Naast deze Lokale Inclusie Agenda stimuleren we wel al activiteiten die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving.  In het subsidieprogramma 2021-2023 heeft het onderwerp inclusie nadrukkelijk een plek gekregen.

Toelichting op de status:
De lokale inclusie agenda heeft een plek gekregen in het beleidsplan Sociaal Domein 2023-2026. Dit beleidsplan is vastgesteld op 31 augustus 2023. In het beleidsplan Sociaal Domein 2023-2026 is opgenomen dat alle inwoners gelijke kansen krijgen om mee te doen, we willen de kloof tussen arm en rijk verkleinen en verenigingen en organisaties versterken. Dit doen we door het verstrekken van éénmalige subsidies die hier aan bijdragen, bieden van overzicht van toegankelijke voorzieningen en het toegankelijk maken van gebouwen. Bij nieuwe initiatieven wordt inclusie als uitgangspunt genomen voor de beoordeling.

Onderzoek invoering verblijfsbelasting

Lopend binnen planning

2022

Wethouder Briels

Bedrijfsvoering

12

-

2024

Toelichting op de status:
In de begroting 2023 is voorgesteld om met externe ondersteuning inzichtelijk te maken wat de consequenties en vereisten zijn bij versnelde invoering. Daarna volgt verdere besluitvorming en uitwerking.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2024 15:13:54 met de export van 07/05/2024 14:58:16