6 Financiën en bedrijfsvoering

Financiën

Onderstaande tabel geeft de lasten, baten inclusief mutaties in de reserves weer.

bedragen x € 1.000

Begroting

Begroting

Rekening

Verschil

voor wijziging

na wijziging

2023

Lasten

10.980

12.053

14.524

-2.471

0.4

Overhead

9.297

11.439

13.121

-1.682

0.5

Treasury

30

39

340

-301

0.61

OZB woningen

4

4

4

-1

0.8

Overige baten en lasten

1.650

572

1.058

-487

Baten

45.314

45.859

48.729

2.870

0.4

Overhead

804

790

1.851

1.061

0.5

Treasury

55

264

393

129

0.61

OZB woningen

3.808

3.808

3.694

-114

0.62

OZB niet-woningen

2.177

2.176

2.304

128

0.64

Belastingen overig

27

27

26

-1

0.7

Algemene uitkeringen en overige uitkeringen Gemeentefonds

38.302

38.316

39.492

1.176

0.8

Overige baten en lasten

140

478

968

490

Resultaat

34.334

33.806

34.204

398

Analyse verschillen

Leeswijzer bij de verschillenverklaring per taakveld:

  • In de toelichting op de verschillen per taakveld wordt een ondergrens van € 40.000 gehanteerd, in lijn met de “Financiële verordening Gemeente Laarbeek 2023”.
  • Een voordeel wordt aangeduid met een “V”, een nadeel met “N”.
  • Een incidenteel verschil wordt aangeduid met een “I”, een structureel verschil met “S”.

Taakveld en toelichting

Verschil

V/N

I/S

0.4 Overhead

Lasten

-1.682

N

Overige verschillen

9

V

I

Huisvestingskosten gemeentehuis
Dit verschil heeft betrekking op de veiligheidskosten, zoals het opstellen van een risicoanalyse, het beheersplan legionella en het vervangen van een meterkast. Met ingang van 2024 is hiervoor een budget in de begroting opgenomen.

-39

N

I

Juridische advisering
Het aantal juridische procedures in 2023 is meer dan gemiddeld. Ook is de bijdrage aan Overheid.nl hoger.

47

V

I

Automatisering
Het verschil wordt vooral op de post reservering personeelskosten die het verschil veroorzaakt. Het gaat hierbij om de volgende functies die in 2023 nog niet ingevuld zijn:
1. Datanalist, beheer O365+Itil, ondersteuning Dimpact (uit het I&A-plan 2021-2023)
2. Interne rollen I&A (Toekomstgerichte doorontwikkeling ICT)
3. Helpdesk werkplekbeheer (IGT) (formatieve rollen; herijking ICT)

322

V

I

Personeelskosten
De bestaande personeelsformatie laat met name als gevolg van vacatureruimte een voordeel zien van per saldo € 2.542.000. Echter hier staat een ongeveer even groot nadeel van € 2.623.000 tegenover van kosten voor noodzakelijke inhuur.
Deze bedragen zijn in 2023 relatief hoog vanwege de formatie-uitbreiding naar aanleiding van de organisatieontwikkeling (gebaseerd op rapport Necker van Naem). Ook is de bijdrage aan de intergemeentelijke samenwerking Gemert Bakel € 890.000 hoger. Zie hiervoor ook de baten.
De nieuwe organisatiestructuur is per 1 juli 2023 geïmplementeerd en in de tweede helft van 2023 zijn een groot aantal vacatures (onder andere de nieuwe coördinatorenfuncties) ingevuld door vaste medewerkers die intern zijn doorgeschoven en hebben er tal van verschuivingen plaatsgevonden.
Daarnaast is in de jaarrekening 2023 voor het eerst een voorziening opgenomen voor verlofsparen ad € 952.000.
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het vitaliteitsbeeld.
Ook zijn de kosten voor werving en selectie en ambtsjubilea hoger

-2.021

N

I

Baten

1.061

V

Overige verschillen

5

V

I

Personeelskosten
Het verschil heeft vooral betrekking op de afrekening met betrekking tot de bijdrage aan de intergemeentelijke samenwerking. Zie ook onder de lasten.
Daarnaast hebben wij een hoger bedrag (€ 207.000) ontvangen voor zwangerschapsuitkeringen.

1.056

V

I

0.5 Treasury

Lasten

-302

N

Rentelasten
In de begroting is voor de diverse taakvelden een positieve rente doorgevoerd. Echter door de gunstige renteontvangsten is over alle taakvelden uiteindelijk een negatieve rente toegerekend. Dit leidt binnen het taakveld 'Treasury' tot een nadeel van € 301.000.
Over de hele begroting zijn per saldo de rente-ontvangsten positiever dan geraamd, waardoor een voordeel ontstaat van € 136.000.

-302

N

I

Baten

129

V

Renteontvangsten
In 2023 zijn de rente-ontvangsten voor de rekening-courant en het schatkistbankieren hoger dan geraamd. In de loop van 2023 is het rentepercentage hiervoor verhoogd.

129

V

I

0.61 OZB woningen

Baten

-114

N

Voor de tariefbepaling 2023 is de WOZ prognose van BSOB gehanteerd op basis van de inschattingen van december 2022. Uiteindelijk is bij woningen de waardeontwikkeling van het vastgoed lager dan vooraf ingeschat. Dat heeft geleid tot lagere OZB opbrengsten. Dit geeft een nadelig effect van € 114.000. Overigens is bij OZB niet-woningen juist een omgekeerd beeld te zien. Daar is de waardestijging hoger dan vooraf ingeschat.

-114

N

I

0.62 OZB niet-woningen

Baten

128

V

Voor de tariefbepaling 2023 is de WOZ prognose van BSOB gehanteerd op basis van de inschattingen van december 2022. Uiteindelijk is bij de niet-woningen de waardeontwikkeling van het vastgoed hoger dan vooraf ingeschat. Dit geeft een voordelig effect van € 128.000. Overigens is bij OZB woningen juist een omgekeerd beeld te zien. Daar is de waardestijging lager dan vooraf ingeschat.

128

V

I

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen Gemeentefonds

Baten

1.176

V

Het resultaat over 2023 is € 1.176.000 voordelig. Dit voordeel wordt vooral veroorzaakt door de financiële verwerking van de decembercirculaire 2023. Dit voordeel werd toen berekend op € 1.252.000. Deze informatie is via een Raadsinformatiebrief (RIB) met u gedeeld. Hierbij is het voorstel gedaan om bij de resultaatbestemming bij de behandeling van de jaarrekening 2023 een bedrag van € 958.000 te bestemmen voor uitvoering van taakmutaties in 2024.

1.176

V

I

0.8 Overige baten en lasten

Lasten

-487

N

Voorzieningen grondexploitaties
Ontwikkelingen bij diverse grondexploitaties hebben een effect op de dotaties aan en onttrekkingen uit de betreffende voorzieningen. Voor een toelichting verwijzen wij u naar de paragraaf Grondbeleid.

-411

N

I

Dubieuze debiteuren en oninbare vorderingen
Op basis van de beoordeling van onze debiteuren hebben wij € 29.000 toegevoegd aan de voorziening dubieuze debiteuren.
Daarnaast heeft er een afboeking van een onterecht opgevoerd nog te ontvangen bedrag 2022 van BLINK plaatsgevonden. In het dienstjaar 2022 is voor BLINK abusievelijk zowel het nog te ontvangen bedrag 2022 opgevoerd, maar zijn ook de werkelijke ontvangsten al in 2022 geboekt. Deze onterechte dubbele boeking van € 70.600 wordt iin 2023 als nadeel verwerkt.

-103

N

I

Dotatie voorziening onderhoud gebouwen
In de 2e TURAP 2023 hebben we, door de uitvoering van de verduurzaming gemeentelijk vastgoed, de dotatie aan de voorziening kunnen verlagen met € 95.000. Enerzijds was er sprake van een 'dubbele dekking' en anderzijds hoeft bepaald onderhoud niet meer uitgevoerd te worden, omdat deze werkzaamheden door de verduurzaming achterhaald zijn.
Hierdoor hebben we de lucht uit de voorziening gehaald en is er geen ruimte om kosten naar voren te halen.
In 2023 zijn er echter een flink aantal calamiteiten geweest. Hierdoor hebben we toch onderhoud naar voren moeten halen. De belangrijkste zijn:
- Sporthal Den Ekker Beek en Donk
Hier spelen vooral flinke problemen met de verwarmings- en luchtbehandelingsinstallaties. Door het gezamenlijk gebruik met het Commanderij College staan we hier niet alleen voor aan de lat. Het schoolbestuur is de kartrekker hierin, de kosten worden 50/50 verdeeld.
- Kiosk Beek en Donk
Na inspectie van het schilderwerk is veel houtrot geconstateerd. De conclusie was dat het gehele overstek vervangen moest worden, inclusief de aansluiting op de dakbedekking. Ook is de constructie op diverse plaatsen aangepakt.
- Gymzaal Mariahout
De sportvloer is vanwege de slechte staat van de ondervloer en het gevaar voor gezondheid van de sporters vervangen.
- Gemeenschapshuizen
In het kader van de veiligheid zijn inbraak- en brandmeldinstallaties vervangen. De apparatuur voldeed niet meer aan de wettelijke eisen.
- Sportaccommodatie Eli
De warmwatervoorziening is vervangen, omdat de boilers niet meer de meer naar behoefte werkten. Dit na veel storingen en dus klachten.
Door de voornoemde problemen komt de voorziening eind 2023 negatief te staan. Volgens de geldende financiële regelgeving is het niet toegestaan dat een voorziening negatief staat. Om dit op te lossen hebben we een bedrag van € 75.000 extra moeten storten.

-75

N

I

Overige verschillen

-46

N

I

Stelposten
In de begroting 2023 hebben wij een stelpost voor prijsindexering opgenomen voor financiële afwikkelingen inzake mogelijke toekenningen op grond van de ingestelde nieuwe maatwerkregeling compensatie gesubsidieerde vrijwilligersorganisaties en professionele organisaties. Op dit budget is niet/nauwelijks een ligitiem beroep gedaan. Deze middelen kunnen structureel vrijvallen.

148

V

I

Baten

491

V

Reserve grondexploitatie
Voor een toelichting verwijzen wij u naar de paragraaf Grondbeleid.

411

V

I

Overige verschillen

10

V

I

Ontvangsten verkoop groenstroken
In 2023 hebben wij voor een bedrag van € 70.000 aan groenstroken verkocht. Door het incidentele karakter van deze inkomsten, ramen wij deze baten niet in de begroting.

70

V

I

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2024 15:13:54 met de export van 07/05/2024 14:58:16