Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Inventarisatie van beschikbare weerstandscapaciteit

Zoals in het Besluit Begroting en Verantwoording is aangegeven, bestaat de weerstandscapaciteit uit de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken (artikel 11-1a).

De beschikbare weerstandscapaciteit is dat deel van het eigen vermogen dat beschikbaar is om eventuele risico’s financieel op te kunnen vangen. Dit bedrag moet in verhouding zijn met de benodigde weerstandscapaciteit. Dit laatste bedrag komt voort uit het risicoprofiel van onze gemeente. De benodigde weerstandscapaciteit geeft aan hoeveel vermogen een wij beschikbaar moeten hebben om calamiteiten financieel aan te kunnen.

De opbouw van onze beschikbare weerstandscapaciteit, in duizendtallen, per 31 december ziet er als volgt uit:

Beschikbare weerstandscapaciteit

22.042

Algemene reserve

14.712

Reserve grondexploitatie

5.030

Onvoorzien incidenteel

Onbenutte belastingcapaciteit

2.300

Vrij aanwendbaar deel reserves (algemene reserve)
In de raadsvergadering van 20 juni 2019 heeft u de “Nota reserves en voorzieningen" vastgesteld. In deze nota wordt aangegeven aan welke criteria de diverse reserves en voorzieningen dienen te voldoen.
Over de algemene reserve kunt u vrij beschikken en deze kunnen wij aanwenden voor het opvangen van eenmalige nadelen. Hierdoor kunnen wij de algemene reserve meenemen in de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit.
De algemene reserve bedraagt per 31 december 2023 ± € 14,712 miljoen.

Reserve grondexploitatierisico’s
Speciaal voor de risico’s die te maken hebben met grondexploitatie hebben wij een risicoreserve grondbedrijf gevormd. Deze reserve is onderdeel van de beschikbare weerstandscapaciteit. De stand van deze reserve bedraagt maximaal € 4,9 (volgens de grondnota 2022). Dit bedrag is gebaseerd op de risico's uit de Monte Carlo risicoanalyse die elke 2 jaar wordt verricht. Deze bedraagt voor de grondexploitaties € 2,6 miljoen plus een vaste ophoging van € 2 miljoen en een aantal nog af te wikkelen bedragen.
Indien de reserve hoger wordt dan het maximale bedrag dan valt het overtollige deel vrij ten gunste van de algemene reserve.
Hierdoor bedraagt de reserve € 5,030 miljoen per 31 december 2023.

Stille reserves
Van stille reserves is sprake als bedrijfsmiddelen meer waard zijn dan uit de boekhouding blijkt. De stille reserves zijn een onderdeel van de bedrijfsmiddelen die de gemeente gebruikt. Het is niet mogelijk om de middelen direct beschikbaar te maken en daarom nemen we dit onderdeel niet mee.

Onvoorzien incidenteel
Het is mogelijk om voor incidentele zaken een bedrag op te nemen in de begroting. Met dit bedrag kunnen incidentele nadelen opgevangen worden. Het gaat dan om zaken die bij het maken van de begroting nog niet bekend zijn, maar door bijvoorbeeld wetswijziging wel kosten voor de gemeente met zich meebrengen. In onze gemeente is voor 2023 een raming opgenomen van € 60.000. Dit budget is ingezet gedurende 2023 waardoor per 31-12-2023 dit bedrag € 0 is.

Onbenutte belastingcapaciteit
Bij onbenutte belastingcapaciteit wordt uitsluitend gekeken naar de OZB-heffing. Wettelijk is namelijk bepaald dat de tarieven voor de overige heffingen maximaal 100%-kostendekkend mogen zijn. Bij afvalstoffenheffing en de rioolheffing is geen sprake van onbenutte belastingcapaciteit.

Om de onbenutte belastingcapaciteit van de OZB te berekenen, maken we gebruik van de norm die het Rijk stelt aan de zogenaamde ‘artikel 12-status’. Zodra een gemeente in financiële problemen komt, houdt het Rijk rekening met een minimaal OZB tarief (voor het jaar 2023) van 0,1729% (bron: COELO Atlas van de lokale lasten 2023 pagina 45).
De WOZ-waarde komt uit de definitieve verantwoording van de BSOB over 2023.

De berekening van de onbenutte belastingcapaciteit ziet er als volgt uit:

WOZ waarde

Tarief

Tarief 2023

Verschil

Onbenutte

Onroerendezaakbelasting

2023

2023

art. 12 status

tarief

capaciteit

bedrag x 1.000

Laarbeek

bedrag x 1.000

Eigenaar Woningen

3.854.991

0,10%

0,17%

0,08%

2.966

Eigenaar Niet-woningen

504.136

0,26%

0,17%

-0,09%

-451

Gebruikers Niet-woningen

434.071

0,22%

0,17%

-0,05%

-215

Saldo onbenutte belastingcapaciteit

2.300

Belangrijkste financiële risico’s
Op basis van een risicoanalyse hebben wij de belangrijkste financiële risico's voor onze gemeente geïnventariseerd. In totaal zijn er 38 risico's bepaald. In onderstaand overzicht presenteren wij de tien risico’s die de grootste invloed hebben op de benodigde weerstandscapaciteit.

bedragen x € 1.000

Risico

Kans in %

Max. gevolg

1.

Hogere kosten door bovenmatige inflatie

80

500

2.

Hogere uitgaven door actualisatie besteksramingen grondexploitaties

80

400

3.

Personeelskosten / verlofsparen

50

500

4.

Uitkering gemeentefonds

60

400

5.

Extra uitvoerings- of programma kosten Verbonden Partij - ODZOB

80

250

6.

Informatiebeveiliging / cyberrisico

40

250

7.

Uitvoerings- en financieringskosten GR Senzer (bijstandsuitkeringen, leerwerktrajecten, schuldhulpverlening aan ondernemers)

50

200

8.

Zorgkosten Sociaal Domein - Wmo, Jeugdhulp en BMS

50

300

9.

Lagere bouwleges dan begroot

50

200

10.

Fiscaal risico

35

200

Totaal grote risico's

3200

Totaal overige risico's

2763

Totaal alle risico's

5963

Op basis van de ingevoerde risico’s hebben wij een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie passen wij toe omdat het reserveren van het maximale bedrag (€ 5,96 miljoen) ongewenst is. De risico’s zullen zich immers niet allemaal voor doen en ook niet tegelijk en in hun maximale omvang manifesteren. De risico simulatie toont de onderstaande uitkomst:

Toelichting:
In de tabel wordt de omvang van de benodigde weerstandscapaciteit aangegeven, verbonden aan de mate van betrouwbaarheid van de simulatie. De grafiek toont de verdeling van de kansen en totale financiële gevolgen.
Uit de grafiek en de bijbehorende tabel volgt dat met een zekerheidspercentage van 90% alle risico’s kunnen worden afgedekt met een risicobedrag van € 1,9 miljoen (benodigde weerstandscapaciteit).

Specifiek risico betreffende grondexploitaties

Voor de risico-inventarisatie van de grondexploitaties hebben wij een separate risicoanalyse opgesteld (Monte Carlo risicoanalyse grondexploitaties 16 september 2022). Uit deze analyse volgt dat een buffer voor de risico’s op de grondexploitaties noodzakelijk is van € 2,6 miljoen om met een zekerheidsmarge van 90% de geïnventariseerde risico’s af te kunnen dekken.

Beleid omtrent de weerstandscapaciteit en de risico's

Om te bepalen of het weerstandsvermogen toereikend is, dient de relatie te worden gelegd tussen de financieel gekwantificeerde risico’s (benodigde weerstandscapaciteit) en de beschikbare weerstandscapaciteit.

De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulaties voortvloeit is € 1,9 miljoen + het risico voor de grondexploitaties van € 2,6 miljoen is in totaal aan benodigde weerstandscapaciteit van € 4,5 miljoen.
De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt € 22,042 miljoen.

Hierdoor wordt de ratio weerstandsvermogen:

Ratio weerstandsvermogen =

beschikbare weerstandscapaciteit

=

22.042

=

4,9

benodigde weerstandscapaciteit

4.500

Om de ratio voor het weerstandsvermogen te kunnen beoordelen, wordt gebruik gemaakt van onderstaande waarderingstabel die in samenwerking tussen NAR (Nederlandse Adviesbureau voor Risicomanagement) en de Universiteit Twente is opgesteld.

Waarderingscijfer

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis

A

> 2,0

uitstekend

B

1,4 < x < 2,0

ruim voldoende

C

1,0 < x < 1,4

voldoende

D

0,8 < x < 1,0

matig

E

0,6 < x < 0,8

onvoldoende

F

< 0,6

ruim onvoldoende

De ratio bedraagt eind 2023: 4,9 Dit betekent dat de ratio uitkomt op een waardering A. Dit duidt op een uitstekend weerstandsvermogen.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2024 15:13:54 met de export van 07/05/2024 14:58:16