3 Woon- en leefklimaat

Financiën

Onderstaande tabel geeft de lasten, baten inclusief mutaties in de reserves weer.

bedragen x € 1.000

Begroting

Begroting

Rekening

Verschil

voor wijziging

na wijziging

2023

Lasten

11.503

15.599

14.854

745

2.1

Verkeer en vervoer

3.460

3.666

3.515

150

2.3

Recreatieve havens

5

5

5

3.4

Economische promotie

874

518

513

5

5.4

Musea

22

23

23

5.5

Cultureel erfgoed

103

128

132

-4

5.6

Media

390

420

407

13

5.7

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

2.891

2.660

2.684

-24

7.4

Milieubeheer

1.811

4.069

3.074

995

8.1

Ruimte en leefomgeving

1.657

3.778

4.154

-377

8.3

Wonen en bouwen

291

333

347

-14

Baten

2.704

6.826

6.394

-432

2.1

Verkeer en vervoer

705

806

755

-51

3.4

Economische promotie

530

5

5

5.4

Musea

1

1

5.5

Cultureel erfgoed

25

47

52

6

5.6

Media

23

23

5.7

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

188

83

137

55

7.4

Milieubeheer

150

2.474

1.978

-496

8.1

Ruimte en leefomgeving

729

3.010

2.856

-154

8.3

Wonen en bouwen

377

377

586

209

Resultaat

-8.800

-8.773

-8.461

313

Analyse verschillen

Leeswijzer:

  • Bij de analyse op de verschillen per taakveld hanteren wij, in lijn met de “Financiële verordening Gemeente Laarbeek 2023”, een ondergrens van € 40.000;
  • Een voordeel wordt aangeduid met een “V”, een nadeel met “N”;
  • Een incidenteel verschil presenteren wij met een “I”, een structureel verschil met “S”.

Taakveld en toelichting

Verschil

V/N

I/S

2.1 Verkeer en vervoer

Lasten

150

V

Overige verschillen

26

V

I

Bruggen
Het Uitvoeringsprogramma 2023 wordt gerealiseerd in 2024.

25

V

I

Stelpost 'budget vervangingsinvesteringen wegen'
Deze stelpost wordt gebruikt om de kapitaallasten van de vervangingsinvesteringen te dekken. Hiervan is € 36.000 niet gebruikt en valt incidenteel vrij.

36

V

I

Openbare verlichting
Schades aan lichtmasten worden gerepareerd, als onderdeel van de overeenkomst 'regulier onderhoud openbare verlichting'. Daarna worden deze kosten zo veel als mogelijk verhaald op de daders. Inkomsten komen vaak in een ander boekjaar, in verband met de lange afhandelingstijd bij verzekeraars. Hierdoor is incidenteel een voordeel ontstaan.

24

V

I

Sneeuw- en gladheidsbestrijding
Deze kosten zijn afhankelijk van de weersomstandigheden. In 2023 is de benodigde inzet minimaal geweest. Door de zachte winters zijn er ook weinig calamiteiten als gevolg van gladheid geweest. De kosten van bestrijding van calamiteiten worden zo veel als mogeelijk verhaald op de veroorzakers. Het voordeel bij 'bestrijding van calamiteiten' resulteert dan ook in mindere inkomsten bij het verhalen van deze schades.

39

V

I

Baten

-51

N

Sneeuw- en gladheidsbestrijding
Doordat de kosten minimaal geweest is, zijn er ook minder kosten verhaald bij de veroorzakers. Hierdoor is een nadeeel ontstaan wat bij de kostenkant een voordeel is.

-32

N

I

Overige verschillen

-19

N

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Lasten

-25

N

Overige verschillen

-12

N

I

Openbaar groen
Als gevolg van het extreem natte najaar is een deel van de werkzaamheden voor de aanleg van de groenvoorzieningen niet uitgevoerd.

56

V

I

Bomenbeheer
Als gevolg van klimaatverandering gaan bomen sneller dood dan voorzien. Door onze zorgplicht moeten we deze verwijderen en weer vervangen. In de tweede tussenrapportage 2023 is het budget al incidenteel verhoogd met een bedrag van € 35.000.
Daarnaast is het bomenvervangingsplan in uitvoering. In 2023 hebben we meer vervangen dan gemiddeld voorzien. Dit wordt opgevangen door een extra onttrekking uit de reserve Bomenvervangingsplan voor hetzelfde bedrag.

-29

N

I

Landschapsbeleidsplan
In december zijn de budgetoverhevelingen 2023 vastgesteld die half november 2023 zijn uitgevraagd in de organisatie. Echter zijn er in 2023 onverwacht toch nog 2 facturen geboekt (Masterplan Eyckenlust en compensatiegebied steenuil) die niet voorzien waren. Hierdoor is een nadeel ontstaan en is er teveel budget overheveld. Dit zullen we in 2024 via de tussenrapportage corrigeren.

-40

N

I

Baten

55

V

Overige verschillen

9

V

I

Bomenbeheer
In 2023 ontstaat een voordeel doordat de onttrekking aan het Bomenfonds niet was geraamd. Zie ook de toelichting aan de lastenkant.

46

V

I

7.4 Milieubeheer

Lasten

995

V

Overige verschillen
Op diverse duurzaamheidsbudgetten is minder uitgegeven dan geraamd. Omdat deze budgetten gevoed worden uit de reserve Duurzaamheidsfonds gaat het restant ook weer terug naar deze reserve (of wordt er minder aan onttrokken).

158

V

I

Werkbudget duurzaamheid
Een deel van deze middelen zijn in 2023 niet uitgegeven, door onderbezetting/vacatures in het team Duurzaamheid waardoor minder acties/projecten konden worden opgepakt.
Daarnaast geldt voor dit budget:
1. Een deel van € 94.000 komt voort uit resultaatbestemming uit de jaarrekening 2022 en had betrekking op niet uitgegeven middelen in 2022 met dekking uit de reserve Duurzaamheidsfonds (zoals opgenomen in de Kadernota 2022). Nu de middelen in 2023 ook niet zijn uitgegeven is het passend om dit via resultaatbestemming terug naar de reserve Duurzaamheidsfonds te laten vloeien.
2. Een verschil van € 63.000 betreft een restant van middelen uit de meicirculaire 2022 'Toegekende uitvoeringskosten klimaatakkoord. Een deel van deze middelen is aangewend voor het regionale project 'Groene zone isoleren'. Het restant is door extra Rijksmiddelen voor energiearmoede niet langer nodig. Om te borgen dat de middelen op een later moment alsnog aangewend kunnen worden is het voorstel om het restantbedrag via resultaatbestemming naar de reserve Duurzaamheidsfonds te boeken.
3. Een bedrag van € 90.000 betreft het niet gebruikte restant van het budget 'Uitwerking visie duurzaamheid'. Het niet uitgegeven bedrag wordt dus ook niet onttrokken aan de reserve Duurzaamheidsfonds. Daarom staat tegenover dit incidentele voordelige resultaat in de lasten een gelijk nadelig resultaat bij de baten. Dat is verantwoord onder "Milieu". Per saldo is sprake van een neutraal effect.

272

V

I

Nationaal isolatieprogramma
Dit betreft een meerjarige SPUK-uitkering. Inkomsten en uitgaven zijn gelijk en daarmee budgetneutraal. Het project is in 2023 nog niet gestart.

401

V

I

Regeling capaciteit klimaat en energie
Dit betreft een meerjarige SPUK-uitkering. De regeling loopt door tot en met 2025.

141

V

I

Energiearmoede
Dit betreft een meerjarige SPUK-uitkering. Inkomsten en uitgaven zijn gelijk en daarmee budgetneutraal. Het project loopt door in 2024.

341

V

I

Milieu
De overschrijding op milieu wordt veroorzaakt door de hogere bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling ODZOB als gevolg van::
1. Een aantal complexe (juridische) procedures;
2. Toename aan complexe projecten op het gebeid van bouwen en monumenten;
3. Groot aanbod van plannen, die diverse malen aan de welstandscommissie worden aangeboden;
4. Een aantal uitgebreide procedures voor het afwijken van het bestemmingsplan.
Tegenover deze overschrijding staan hogere opbrengsten aan bouwvergunningen van € 207.000 (zie taakveld Wonen en bouwen). Bij het Werkbudget duurzaamheid is een voordeel opgenomen van € 90.000 wegens het niet gebruikte restant van het budget 'Uitwerking visie duurzaamheid'. Per saldo is sprake van een neutraal effect.

-318

N

I

Baten

-496

N

Energiearmoede
Dit betreft een meerjarige SPUK-uitkering. Inkomsten en uitgaven zijn gelijk en daarmee budgetneutraal. Het project loopt door in 2024.

-341

N

I

Regeling capaciteit klimaat en energie
Dit betreft een meerjarige SPUK-uitkering. De regeling loopt door tot en met 2025.

547

V

I

Nationaal isolatieprogramma
Dit betreft een meerjarige SPUK-uitkering. Inkomsten en uitgaven zijn gelijk. Het project is in 2023 nog niet gestart.

-401

N

I

Overige verschillen
De overige verschillen zijn vooral een gevolg van de lagere uitgaven. Hierdoor is er dus ook lagere onttrekking uit de reserve 'Duurzaamheidfonds'.

-301

N

I

8.1 Ruimte en leefomgeving

Lasten

-377

N

Overige verschillen
Deze hebben onder andere betrekking op de kosten voor het opstellen van de Omgevingsvisie Kernen en om bestemmingsplangerelateerde externe adviezen.

-117

N

I

Omgevingswet
Eind 2023 zijn een aantal facturen binnengekomen die niet op het moment van de budgetoverheveling voorzien waren. Hierdoor is een nadeel ontstaan van € 55.500. Omdat achteraf gezien teveel is overgeheveld naar 2024 zullen we dit bedrag terugstorten in het begrotingsresultaat 2024 met de tussenrapportage 2024.

-56

N

I

Overeenkomst provincie
We hebben een overeenkomst met de provincie waarin we een vergoeding betalen voor het bestemmingsverlies van bedrijf naar agrarisch gebied van een kavel aan de Pater van der Burgtweg 1. Dit wordt doorgeschoven naar 2024 en zal in de resultaatbestemming meegenomen worden. Zie ook bij de baten.

260

V

I

Voorbereidingskosten Woningbouwplannen
We hebben in 2023 extra capaciteit ingezet en voorbereidingskosten gemaakt ten behoeve van versnelling woningbouw, wegwerken achterstanden principeverzoeken en grondtransacties. Voor al deze werkzaamheden genereren we inkomsten door middel van leges of anterieure overeenkomsten. Niet alle inkomsten komen in hetzelfde jaar en niet alle inkomsten komen binnen op de post facilitaire plannen, waar deze inhuur wel op geboekt is.
Wij zijn al gestart met een verbetertraject om de financiele stromen binnen ruimtelijke ontwikkeling beter in beeld te brengen.

-534

N

I

Dwangsommen
Begrotingstechnisch is structureel € 5.100 opgenomen als opbrengst verbeurde dwangsommen. In 2023 is 1 verbeurde dwangsom geboekt van € 74.600, waardoor er een voordeel is ontstaan van € 69.500

70

V

I

Baten

-154

N

Opbrengst Ruimte voor Ruimte kavel
Er was een inkomst verwacht van een Ruimte voor Ruimte kavel. Dit wordt nu verwacht in 2024. Zie ook de lastenkant.

-260

N

I

Opbrengsten leges en bijdragen
Diverse leges en bijdragen hebben in 2023 een hogere opbrengst gegenereerd. Het gaat hierbij onder andere om kleine facilitaire plannen en bestemmings- en structuurplannen.

106

V

I

8.3 Wonen en bouwen

Lasten

-14

N

Overige verschillen

-14

N

I

Baten

209

V

Bouwleges
De extra personele inzet bij ruimtelijke ontwikkeling heeft een positief effect op de bouwleges, waardoor grote projecten zoals Bemmer IV  en Kerkakkers meer inkomsten dan begroot hebben opgeleverd.

209

V

I

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2024 15:13:54 met de export van 07/05/2024 14:58:16