31-12-2023 | 31-12-2022 | |
---|---|---|
EIGEN VERMOGEN | 58.123 | 55.590 |
Algemene reserve | 14.712 | 10.948 |
Bestemmingsreserves | 38.839 | 37.861 |
Saldo van rekening | 4.572 | 6.781 |
Verloopoverzicht Eigen vermogen + toelichting per reserve
In overeenstemming met het BBV presenteren wij in de jaarrekening het verloop van de reserves. De reserves bestaan uit algemene reserves en bestemmingsreserves. De algemene reserves zijn alle reserves niet zijnde bestemmingsreserves, bedoeld als buffer (weerstandscapaciteit) voor het opvangen van financiële tegenvallers. Bestemmingsreserves zijn reserves waaraan u een bepaalde bestemming aan heeft gegeven, hieronder vallen ook de afschrijvingsreserves. In het algemeen geldt dat stortingen in en onttrekkingen aan de reserves vooraf door u worden goedgekeurd.
Onderstaand overzicht geeft het verloop weer van de reserves gedurende het verslagjaar:
Reserve | Saldo per | Resultaat bestemming 2022 | Stortingen | Onttrekkingen 2023 | Dekking kapitaal | Saldo per |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserves | 10.948 | 6781 | 7.501 | 3.736 | 14.712 | |
Algemene reserve | 10.948 | 6.781 | 7.501 | 3.736 | 14.712 | |
Bestemmingsreserves | 14.678 | 6.055 | 4.195 | 16.538 | ||
Reserve Accommodatiebeleid | 126 | 15 | 141 | |||
Reserve Bereikbaarheidsagenda | 1.761 | 500 | 2.260 | |||
Reserve Bomenfonds | 359 | 48 | 311 | |||
Reserve Bovenwijkse voorzieningen | 82 | 82 | ||||
Reserve budgetoverheveling | 2.022 | 2.749 | 2.188 | 2.583 | ||
Reserve Corona (Covid-19) | 227 | 201 | 26 | |||
Reserve Decentralisaties Sociaal Domein | 1.285 | 64 | 1.222 | |||
Reserve Duurzaamheidsfonds | 628 | 249 | 379 | |||
Reserve Exploitatiebijdrage ruimtelijke plannen | 170 | 1.309 | 150 | 1.329 | ||
Reserve Grondexploitatierisico | 4.894 | 1.195 | 1.060 | 5.030 | ||
Reserve Incidenteel nieuw beleid | 98 | 21 | 77 | |||
Reserve Kwaliteitsverbetering buitengebied | 2.367 | 285 | 161 | 2.491 | ||
Reserve Opleiden en ontwikkelen | 87 | 49 | 37 | |||
Reserve Recreatie en toerisme | 41 | 5 | 36 | |||
Reserve Sociale activering | 41 | 41 | ||||
Reserve Volkshuisvesting | 490 | 490 | ||||
Reserve Omgevingsfonds duurzaamheid | 0 | 1 | 1 | |||
Reserve MRE Bereikbaarheidsmaatregelenpakket | 0 | |||||
Afschrijvingsreserves | 23.183 | 882 | 22.301 | |||
Afschrijvingsreserves | 23.183 | 882 | 22.300 | |||
Totaal reserves | 48.809 | 6.781 | 13.556 | 7.931 | 882 | 53.551 |
Toelichting op de reserves.
ALGEMENE RESERVES
Algemene reserve, niet vrij te besteden
Doel: De algemene reserve dient als weerstandsvermogen.
Het minimale niveau van de algemene reserve bedraagt de berekende weerstandscapaciteit. De weerstandscapaciteit wisselt per jaar. Het minimale niveau bedraagt op dit moment € 4,0 miljoen.
BESTEMMINGSRESERVES
Reserve budgetoverheveling
Doel: Het labelen van niet-gebruikte budgetten voor het volgende dienstjaar.
Voeding: Per jaar wordt bepaald of er sprake is van door overmacht niet/niet geheel bestede budgetten. Deze budgetten worden met instemming van de raad toegevoegd aan de reserves budgetoverheveling (per programma).
Onttrekking: middels begrotingswijziging in het volgende jaar worden de budgetten toegewezen aan de begroting in het volgende jaar.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: In het stelsel van baten en lasten worden inkomsten en uitgaven toegerekend aan de jaren waarop ze betrekking hebben. Verplichtingen aangegaan in een bepaald dienstjaar, maar door omstandigheden pas in een volgend dienstjaar worden uitgevoerd, mogen niet in het bepaalde dienstjaar verantwoord worden ondanks het feit dat er budgetten voor zijn. Om deze budgetten te behouden dienen ze via budgetoverheveling verwerkt te worden.
Reserve Volkshuisvesting
Doel: De reserve volkshuisvesting is ingesteld om diverse knelpunten op te lossen met betrekking tot volkshuisvesting in onze gemeente, onder andere voor het realiseren van inbreidingslocaties.
Voeding: In het verleden werd per verkochte m2 bouwgrond een bedrag toegevoegd aan deze reserve. Sinds 2016 is de BBV gewijzigd waarbij het opnemen van bijdragen aan reserves vanuit de grondexploitatie niet meer is toegestaan.
Maximale omvang: De maximale omvang van € 500.000 wordt in 2023 niet overschreden.
Reserve Bereikbaarheidsagenda
Doel: deze reserve is bestemd om direct middelen beschikbaar te hebben om uitvoering te kunnen geven aan de Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant.
Voeding: jaarlijks wordt € 70.000 aan deze reserve toegevoegd vanuit de exploitatie welke middelen ingezet kunnen worden ter dekking van het jaarlijks benodigde werkbudget.
Daarnaast wordt ter dekking van de uiteindelijke uitvoeringsprojecten m.i.v. 2019 voor een periode van 6 jaar jaarlijks € 500.000 aan deze reserve toegevoegd vanuit de Algemene Reserve.
Maximale omvang: voor deze reserve is geen uiteindelijke maximale omvang bepaald.
Toelichting: op 11 oktober 2018 heeft u ons toestemming verleend voor het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2020. Het doel van de Bereikbaarheidsagenda is het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant nu en in de toekomst.
Specifieke doelstelling van de samenwerkingsovereenkomst is het vastleggen van regionale afspraken over samenwerking en financiering voor de uitvoering van de Bereikbaarheidsagenda. Jaarlijks wordt € 70.000 aan deze reserve toegevoegd. Voor het jaarlijks benodigd werkbudget van gemiddeld € 70.000 (gemeentelijke bijdrage in de studie Bundelroutes Zuidoost-Brabant, kosten programmateam Bereikbaarheidsagenda en overige kosten), vragen wij u een krediet welke wordt gedekt door een onttrekking uit deze reserve.
Daarnaast is deze reserve bedoeld voor projecten die voortkomen uit de studie Bundelroute. Hiermee kan in de tijd gekozen worden voor een gefaseerde aanpak qua uitvoering.
Bij de programmabegroting 2019 is voorgesteld om jaarlijks een bedrag van € 500.000 voor dit doel toe te voegen aan deze reserve vanuit de algemene reserve gedurende 6 jaar, zodat direct middelen beschikbaar zijn als keuzen worden voorgelegd. De totale investeringsbandbreedte voor onze gemeente voor het Bereikbaarheidsakkoord ligt tussen de € 1 miljoen en € 10 miljoen.
Reserve Bomenfonds
Doel: De reserve is bedoeld voor het compenseren van boomschades.
Voeding: Jaarlijks wordt het exploitatie-overschot van bomenonderhoud aan deze reserve toegevoegd.
Maximale omvang: Onder normale omstandigheden is het maximum gesteld op een omvang van € 150.000. Eenmalig is € 200.000 gestort in deze reserve als zijnde schadevergoeding, die ontstaan is door graafwerkzaamheden bij de aanleg van glasvezel. Hierdoor komt deze reserve (tijdelijk) boven het vastgestelde maximum. Aangezien in de begroting is opgenomen dat deze reserve als dekking zal dienen voor de eerste jaarschijven van het bomenvervangingsplan én de overschrijding van het maximum tijdelijk is, stellen wij voor om deze reserve niet af te romen. Na uitvoering van de eerste jaarschijven van het bomenvervangingsplan, zal deze reserve weer tot onder het maximum dalen.
Toelichting: Er ligt een directe relatie tussen de omvang van de gecompenseerde boomschades en de herplantverplichting.
Reserve Recreatie en toerisme
Doel: Deze reserve is ingesteld om eenmalige projecten in het kader van uitvoering van de Nota recreatie en toerisme te kunnen realiseren. Inmiddels is de Nota recreatie en toerisme vervangen door het programma ‘Laarbeek, Waterpoort van de Peel’.
Voeding: De reserve is eenmalig gevoed.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: De reserve zal in de loop van de komende jaren, afhankelijk van de uitvoering van projecten, zoals ze zijn opgenomen in het programma "Laarbeek, Waterpoort van de Peel", volledig besteed worden.
Reserve Sociale activering
Doel: Deze reserve is in het verleden ontstaan uit de opheffing Stichting Banenpool Gemert. De reserve wordt besteed voor diverse projecten in het kader van armoedebeleid.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: Door jaarlijkse rentetoevoeging aan deze reserve in het verleden is een overschot ontstaan van € 40.000. Dit bedrag blijft beschikbaar voor nieuwe initiatieven in het kader van sociale activering of armoedebestrijding.
Reserve Decentralisaties Sociaal Domein
Doel: Deze reserve is bedoeld om resultaten die ontstaan bij de taken in het sociaal domein (WMO, Jeugd en BMS) te egaliseren. In 2015 werd een overschot gerealiseerd terwijl in de toekomst tekorten begroot werden. Vanwege hoge extra kosten voor decentralisaties was deze reserve eind 2019 geheel opgesoupeerd.
Voeding: In eerste instantie was deze reserve opgeheven conform raadsvoorstel 'Actualisatie (bestemmings)reserves 2020' en uw bijbehorend besluit (dd. 25 juni 2020), maar is bij de 2e Tussenrapportage 2020 (raadsbesluit 05 november 2020) gereactiveerd. Daarbij zijn vanwege de onzekerheden met betrekking tot de te verwachte kosten binnen het Sociaal Domein de te (verwachten) beschikbare middelen gestort in deze reserve en is bij de jaarrekening 2020 het werkelijke saldo met deze reserve vereffend.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Accommodatiebeleid
Doel: Deze reserve is ingesteld om uitvoering te kunnen geven aan de Nota accommodatiebeleid welzijnsinstellingen (raadsbesluit 31 januari 2008). Bij de besteding van deze reserve draait het om een tegemoetkoming in het oplossen van knelpunten met betrekking tot accommodatievraagstukken. In de nota worden aan de besteding van deze reserve twee voorwaarden verbonden:
a) de accommodatie mag niet in eigendom zijn van de gemeente, en
b) de maximale bijdrage is 3 maal de jaarsubsidie met een maximum van € 25.000.
Jaarlijks wordt € 15.000 toegevoegd voor incidentele welzijnsdoelen.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Duurzaamheidsfonds
Doel: Deze reserve is bestemd om allerlei maatregelen te stimuleren die in het kader van duurzaamheid getroffen worden. Het verduurzamen van onze gemeente is een speerpunt van beleid en daarom is destijds € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld via deze reserve.
Voeding: In 2016 is eenmalig € 1,0 miljoen aan deze reserve toegevoegd. Het bedrag werd onttrokken aan de Algemene Reserve. In 2022 is conform Kadernota 2022 een bedrag van € 500.000 toegevoegd aan deze reserve vanwege het opheffen van de reserves Duurzaamheidsleningen Laarbeek (€ 350.000) en Stimuleringsregeling duurzame warmte nieuwbouw (€ 150.000).
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Opleiden en ontwikkelen
Doel: deze reserve is ingesteld om zowel te voorkomen dat beschikbaar opleidingsbudget dat in enig jaar niet besteedt wordt invloed heeft op het resultaat van de programmarekening, maar ook voor het financieren van diverse ontwikkelingstrajecten.
Voeding: in 2020 is een eenmalige storting gedaan van € 200.000 afkomstig uit de reserves Opleidingen en Organisatieontwikkelingen, conform raadsvoorstel 'Actualisatie (bestemmings)reserves 2020' en uw bijbehorend besluit (dd. 25 juni 2020).
Maximale omvang: indien de reserve het plafond van € 200.000 overstijgt dient deze te worden afgeroomd ten gunste van de Algemene reserve.
Reserve incidenteel nieuw beleid
Doel: Deze reserve is in het leven geroepen om het saldo van de stelpost Incidenteel nieuw beleid beschikbaar te houden, als beleidswensen niet in het huidige dienstjaar tot realisatie komen.
Voeding: De mutatie op deze reserve betreft het saldo van de stelpost incidenteel nieuw beleid. Per jaar wordt het restantbudget bepaald. Dit budget wordt in een volgend dienstjaar weer beschikbaar gesteld voor de bedoelde incidentele beleidswensen.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: Het kan voorkomen dat ingestemd wordt met een beleidswijziging. Tegelijk met het besluit wordt vaak een incidenteel budget beschikbaar gesteld voor het beleid. In geval dat de kosten in een later dienstjaar gemaakt worden, verdwijnt het budget automatisch in het rekeningsaldo. Om dit te voorkomen voegen wij het budget tijdelijk toe aan de reserve incidenteel nieuw beleid. Dit heeft tot gevolg dat voor dergelijk incidenteel nieuw beleid niet opnieuw dekking gevonden moet worden in het latere dienstjaar.
Reserve Bovenwijkse voorzieningen
Doel: De reserve bovenwijkse voorzieningen biedt ruimte voor eenmalige dekking van investeringen, die vallen binnen de context van bovenwijkse voorzieningen. In 2011 is de nota (fonds) bovenwijkse voorzieningen vastgesteld waarin de spelregels en criteria (paragraaf 3.3 van de nota) zijn opgenomen met betrekking tot de voeding en besteding van deze reserve.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Exploitatiebijdrage ruimtelijke plannen
Doel: De inkomsten en uitgaven met betrekking tot exploitatiebijdrage verlopen niet gelijk en gaan zelfs over (boek)jaren heen. Hiervoor is een reserve noodzakelijk.
Voeding: De leges en exploitatiebijdragen voor facilitaire plannen worden geboekt op het product facilitaire plannen. De kosten worden ook op dit product geboekt. Het verschil wordt jaarlijks verrekend met deze reserve.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: In 2022 is besloten om te gaan starten met het in rekening brengen vaneen exploitatie bijdragen voor ruimtelijke projecten. Hiermee worden bijdragen verkregen voor de kosten die de gemeente maakt en worden de grondexploitaties gescheiden van facilitaire projecten. Bij de invoering is echter nog niet nagedacht waar de uitgaven als ook de inkomsten die samenhangen met de ruimtelijke plannen geboekt moeten worden. Doordat de inkomsten en uitgaven niet gelijktijdig plaatsvinden en ook over het jaar heen plaatsvinden is een nieuwe reserve exploitatie bijdrage ruimtelijke plannen ingesteld. Zowel de inkomsten als uitgaven gedurende het jaar vallen dan in deze reserve.
U heeft de bevoegdheid gedelegeerd aan ons college om onttrekkingen en toevoegingen te doen aan deze reserve.
Reserve Kwaliteitsverbetering buitengebied
Doel: Deze reserve wordt besteed aan het uitvoeren van een aantal projecten die opgenomen zijn in de Structuurvisie.
Voeding: In 2011 zijn alle bedragen die ontvangen zijn in het kader van de BIO-regeling aan deze reserve toegevoegd. Ook zijn ontvangen bedragen in het kader van Ruimte-voor-Ruimte aan deze reserve toegevoegd.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: Hoewel niet juridisch afdwingbaar hebben wij in de Structuurvisie een aantal maatregelen opgenomen die de kwaliteit van het buitengebied bevorderen. Dergelijke maatregelen worden bekostigd uit deze reserve. Ook is een aantal bijdragen ontvangen van externe partijen. De betreffende bedragen zijn bedoeld als compensatie voor verloren natuur. Afgesproken is (hoewel juridisch niet afdwingbaar) om de ontvangen bijdragen uit te geven aan het verbeteren van de kwaliteit van het buitengebied.
Reserve Corona (Covid-19)
Doel: Deze reserve is bedoeld ter dekking van grote onzekerheden met betrekking tot de te verwachten extra kosten en/of lagere opbrengsten als gevolg van de Coronacrisis.
Voeding: In de septembercirculaire 2020 voor de uitkering uit het Gemeentefonds resulteerde als gevolg van een herberekening een aanvullende uitkering van ruim € 1 miljoen. Hiervan is een deel gecorrigeerd ten behoeve van het compensatiepakket Corona, met als gevolg een aanvullende correctie voor Participatie (WSW oud). Per saldo hebben we extra middelen ontvangen voor een bedrag van € 517.000. Conform de 2e Tussenrapportage 2020 (raadsbesluit 05 november 2020) is dit bedrag geheel toegevoegd aan de reserve Corona.
Maximale hoogte: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Toelichting: in 2023 is de reserve afgeraamd tot € 26.000. De laatste onttrekking voor dit bedrag zal plaatsvinden in 2024. Daarna kan de reserve worden opgeheven.
Reserve Omgevingsfonds duurzaamheid
Doel: Deze reserve is ingesteld voor subsidies voor het financieren van duurzaamheidsprojecten. Wij beheren het fonds en beoordelen aanvragen, Stichting Platform Duurzaam Laarbeek heeft daarbij een adviesfunctie.
Voeding: De zonneparken die in onze gemeente worden gerealiseerd dragen jaarlijks een deel van de winst af aan onze gemeente, ten behoeve van het uitvoeren van projecten voor verduurzaming. Deze projecten lopen via de reserve "Omgevingsfonds Duurzaamheid". Dat vormt onderdeel van het raadvoorstel dat op 29 september 2022 door u is behandeld. De inkomsten uit de jaarlijkse afdrachten storten wij in de reserve. Het financiële effect binnen de exploitatie is budgetneutraal.
Maximale omvang: Voor deze reserve is geen maximale omvang bepaald.
Reserve Grondexploitatierisico
Doel: De reserve Grondexploitatierisico fungeert als bedrijfsbuffer voor het opvangen van risico's die inherent zijn aan de bouwgrondexploitatie.
Voeding: Bij het realiseren van winst uit de diverse bestemmingsplannen stellen wij u voor om deze winst toe te voegen aan deze reserve. In geval van verwachte verliezen wordt de voorziening voor grondexploitaties aangepast en gemuteerd op de reserve grondexploitatie.
Maximale omvang: Met instemming van de Grondnota 2020 heeft u (dd. 05 november 2020) besloten dat het plafond voor deze reserve bedraagt: de gekwantificeerde risico's in de Monte Carlo Analyse vermeerderd met een bedrag van € 2 miljoen. Hiermee wordt betracht voldoende tegenvallers af te kunnen dekken en een doeltreffend grondbedrijf te kunnen voeren, passend bij de doelstellingen van het grondbedrijf.
AFSCHRIJVINGSRESERVES
Afschrijvingsreserves
Doel: De afschrijvingsreserves worden in stand gehouden ter dekking van de afschrijvingslasten van de bijbehorende investeringsprojecten.
Voeding: Goedkeuring door u van verschillende investeringskredieten.
Maximale omvang: De maximale omvang van deze reserve is niet bepaald. Elk jaar moet de omvang van de reserve gelijk zijn aan de omvang van de boekwaarde van de activa die ten laste van deze reserve worden afgeschreven.
31-12-2023 | 31-12-2022 | |
---|---|---|
VOORZIENINGEN | 9.740 | 8.360 |
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 2.795 | 2.336 |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen | 3.024 | 2.474 |
Voor derden beklemde middelen | 3.921 | 3.549 |
Verloopoverzicht voorzieningen + toelichting per voorziening
Voorzieningen zijn een onderdeel van het vreemd vermogen, omdat zij gevormd worden om toekomstige verplichtingen na te komen. Het verschil tussen een reserve en een voorziening is volgens het BBV vooral dat de gemeenteraad bij reserves de bestemming al wel kan aanwijzen en bij een voorziening niet. Voorzieningen zijn dus niet vrij te besteden of te bestemmen. De bevoegdheid tot het instellen van voorzieningen en het doen van stortingen en onttrekkingen ligt bij het college.
Het verloop van de voorzieningen in het verslagjaar is als volgt:
Voorziening | Saldo per | Toevoeging | Aanwending | Vrijval | Saldo per |
---|---|---|---|---|---|
Voorz.voor verplichtingen, verliezen en risico's | 2.336 | 1.014 | 440 | 115 | 2.795 |
Voorziening Risico Attero 2015-2017 | 286 | 286 | |||
Voorziening verlofsparen | 952 | 952 | |||
Voorziening Wachtgeld/pensioen voorm. B&W | 2.050 | 61 | 154 | 115 | 1.842 |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen | 2.474 | 1.834 | 1.284 | 3.024 | |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen wegen | 1.923 | 1.153 | 459 | 2.617 | |
Voorziening Onderhoud gebouwen | 216 | 443 | 649 | 10 | |
Voorziening Onderhoud schoolgebouwen | 18 | 104 | 109 | 13 | |
Voorziening onderhoud speelvoorziening | 39 | 89 | 55 | 72 | |
Voorziening onderhoud waterbeheer | 278 | 45 | 12 | 311 | |
Voorzieningen voor derden beklemde middelen | 3.549 | 372 | 3.921 | ||
Voorziening Egalisatie rioolheffing | 3.549 | 372 | 3.921 | ||
Totaal voorzieningen | 8.360 | 3.220 | 1.724 | 115 | 9.740 |
Toelichting op de voorzieningen.
VOORZIENING VOOR VERPLICHTINGEN, VERLIEZEN EN RISICO'S
Voorziening Wachtgeld/Pensioenverplichtingen voormalige wethouders
Doel: Deze voorziening is ingesteld om aan de toekomstige wachtgeld- en pensioenverplichtingen van voormalig wethouders te kunnen voldoen. Naast deze toekomstige verplichtingen wordt via deze voorziening ook lopende pensioenen verplichtingen betaald.
Voeding: De voorziening wordt jaarlijks gevoed ten laste van de exploitatie. De noodzakelijke omvang van deze voorziening wordt elk jaar herrekend door een accountant. Ook wordt jaarlijks rente aan deze voorziening toegevoegd.
Maximale omvang: De omvang is gerelateerd aan de bestaande verplichtingen.
Voorziening risico Attero 2015-2017
Het Nederlandse Arbitrage Instituut (NAI) heeft in de arbitrageprocedure op 25 augustus 2020 bepaald dat de Brabantse gewesten Attero moeten compenseren voor de minderlevering van brandbaar restafval voor de periode 2016-januari 2017. De gewesten en gemeenten, verenigd in de Vereniging van Contractanten Afvalsturing Brabant (VvC) zijn hierbij veroordeeld tot betaling van een naheffing aan Attero vanwege de minderlevering van huishoudelijk afval in het jaar 2015, 2016 en januari 2017. Vervolgens is eind 2020 door het VvC een procedure gestart om het vonnis door de rechter te laten vernietigen.
Op 17 maart 2023 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan. Het uiteindelijke gevolg van deze uitspraak is dat de procedure met betrekking tot de naheffing over de jaren 2015-2017 tussen Attero en de VvC tot een definitief einde is gekomen. Op basis van tonnages blijkt een afrekening van € 286.000 voor gemeente Laarbeek. Hierdoor is eerder een voorziening getroffen voor € 286.000.
Attero heeft inmiddels volledig aanspraak gemaakt op deze in de tweede arbitrage toegekende suppletievergoedingen waarmee de voorziening is afgeboekt.
ONDERHOUDSVOORZIENINGEN
Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen
Doel: Voor het onderhoud van de gemeentelijke gebouwen is een meerjarig onderhoud plan opgesteld voor een periode van 10 jaar. Dit plan is de basis voor de planning van het onderhoud aan gemeentelijke gebouwen. Deze voorziening is ter egalisatie ingesteld om grote schommelingen binnen de exploitatie te voorkomen.
Voeding: De voeding geschiedt door een jaarlijkse storting in de voorziening ten laste van de taakvelden in de exploitatie waar de diverse gemeentelijke gebouwen onder zijn verantwoord.
Maximale omvang: De omvang is gerelateerd aan de berekende uitgaven voor onderhoud.
Door de uitvoering van de verduurzaming gemeenlijke vastgoed is de dotatie aan de voorziening verlaagd met € 95.000 (2e Tussenrapportage 2023). Enerzijds was sprake van een 'dubbele dekking' en anderzijds hoeft bepaald onderhoud niet meer uitgevoerd te worden, omdat deze werkzaamheden door de verduurzaming achterhaald zijn.
Door deze verlaging was geen ruimte meer om kosten naar voren te halen.
In 2023 zijn er echter een flink aantal calamiteiten geweest waardoor toch onderhoud naar voren gehaald moest worden. De belangrijkste zijn:
- Sporthal Den Ekker Beek en Donk: hier spelen vooral flinke problemen met de verwarmings- en luchtbehandelingsinstallaties. Door het gezamenlijk gebruik met het Commanderij College worden de kosten 50/50 verdeeld. Het schoolbestuur is de kartrekker hierin.
- Kiosk Beek en Donk: na inspectie van het schilderwerk is veel houtrot geconstateerd. Conclusie was dat het gehele overstek vervangen moest worden, inclusief de aansluiting op de dakbedekking. Ook is de constructie op diverse plaatsen aangepakt.
- Gymzaal Mariahout: de sportvloer is vanwege de slechte staat van de ondervloer en het gevaar voor gezondheid van de sporters vervangen.
- Gemeenschapshuizen: in het kader van veiligheid zijn inbraak- en brandmeldinstallaties vervangen. De apparatuur voldeed niet meer aan de wettelijke eisen.
- Sportaccommodatie Eli: de warmwatervoorziening is vervangen, omdat de boilers niet meer de meer naar behoefte werkten. Dit na veel storingen en dus klachten.
Door de voornoemde problemen komt de voorziening eind 2023 negatief te staan. Volgens de geldende financiële regelgeving is het niet toegestaan dat een voorziening negatief staat. Om dit op te lossen is een bedrag van € 75.000 extra gestort in deze voorziening.
Voorziening onderhoud schoolgebouwen
Doel: Voor het onderhoud van de zogenaamde Brede Scholen is een meerjarenonderhoudsplan opgesteld voor een periode van 10 jaar. Dit plan is de basis voor de planning van het onderhoud aan deze gebouwen. Deze voorziening is ter egalisatie ingesteld om grote schommelingen binnen de exploitatie te voorkomen.
De formalisering van de voorziening dient echter nog plaats te vinden. Dat hangt samen met de totstandkoming van een overeenkomst met het bestuur van de scholen met betrekking tot de kosten van de gezamenlijke ruimtes.
Voeding: De voeding geschiedt door een jaarlijkse storting in de voorziening ten laste van de taakvelden in de exploitatie waar de brede scholen onder zijn verantwoord.
Voorziening Onderhoud waterbeheer
Doel: Om verdroging en vernatting te voorkomen is een waterbeheerplan noodzakelijk voor het optimaal functioneren van de waterelementen. Uit inventarisatie zijn alle grote waterelementen opgenomen in een meerjarig onderhoudsplan. In dit plan staat dat al het achterstallig onderhoud binnen 10 jaar in de gemeente Laarbeek wordt ingelopen. Evenals een upgrading van het watersysteem De Groene Long. Er is een onderhoudsvoorziening ingesteld om financiële pieken in de exploitatie te voorkomen.
Voeding: in 2021 heeft een incidentele storting plaatsgevonden van € 285.926 vanuit de reserve incidenteel nieuw beleid en zal vanaf 2021 een structurele dotatie plaatsvinden van € 19.250 in verband met vrijvallende kapitaallasten omdat baggeren en uitdiepen is opgenomen in deze onderhoudsvoorziening.
Voorziening Onderhoud speelvoorziening
Doel: Op grond van een speelruimteplan is een onderhoudsvoorziening ingesteld om financiële pieken in de exploitatie te voorkomen.
Voeding: Vanaf 2022 wordt er jaarlijks in deze voorziening gestort. In 2023 is de storting € 52.350. De dotatie wordt de komende 20 jaar ieder jaar licht verhoogd omdat er steeds meer speeltoestellen bijkomen.
Voorziening onderhoud wegen
Doel: Voor het onderhoud van de wegen is een beleidsplan verhardingenbeheer opgesteld. Dit plan is de basis voor de planning van het wegenonderhoud. Deze voorziening is ter egalisatie ingesteld om grote schommelingen binnen de exploitatie te voorkomen. Voeding: Overschotten in de exploitatie op het taakveld wegen in enig jaar worden aan deze voorziening toegevoegd, tekorten worden hieraan onttrokken.
Maximale omvang: De omvang is gerelateerd aan de berekende uitgaven voor onderhoud.
VOORZIENINGEN INZAKE VAN DERDEN VERKREGEN MIDDELEN MET SPECIFIEK BESTEDINGSDOEL
Voorziening egalisatie rioolheffing
De middels opgelegde rioolheffing van derden verkregen middelen (beklemde middelen) mogen niet voor andere doeleinden dan voor het gemeentelijk rioolstelsel (inclusief grond- en hemelwatervoorzieningen) worden aangewend ofwel hebben een relatie met de verbrede watertaken.
Doel: Voor het onderhoud en de vervanging van de riolering is een onderhouds- en vervangingsplan opgesteld (Raadsbesluit 12 december 2012). Deze voorziening is ter egalisatie ingesteld om grote schommelingen binnen de exploitatie te voorkomen.
Voeding: Overschotten op het taakveld riolering in enig jaar worden aan deze voorziening toegevoegd, tekorten worden hier aan onttrokken. Maximale omvang: De omvang is afhankelijk van de geplande werkzaamheden conform het onderhouds- en vervangingsplan vGRP+.
31-12-2023 | 31-12-2022 | |
---|---|---|
VASTE SCHULD | 13.258 | 17.362 |
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige fin. instellingen | 13.250 | 17.354 |
Waarborgsommen | 8 | 8 |
Verloopoverzicht vaste schulden
In onderstaand overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het verslagjaar:
Saldo | Vermeer- | Aflossingen | Saldo | Rentelast | |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2022 | deringen | 31-12-2023 | 2023 | ||
Binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 17.354 | 4.104 | 13.250 | 209 | |
Waarborgsommen | 8 | 8 | |||
Totaal vaste schulden | 17.362 | 0 | 4.104 | 13.258 | 209 |
31-12-2023 | 31-12-2022 | |
---|---|---|
VLOTTENDE SCHULD | 7.118 | 4.300 |
Overige schulden | 7.118 | 4.300 |
31-12-2023 | 31-12-2022 | |
---|---|---|
OVERLOPENDE PASSIVA | 6.960 | 4.326 |
Kruisposten | -1 | |
Vooruit ontvangen bijdragen Rijk | 2.758 | 1.185 |
Overige overlopende passiva | 4.194 | 3.141 |
Vooruit ontvangen bedragen overig (niet-overheid) | 9 |
Specificatie en verloop vooruitontvangen bedragen
Een specificatie en het verloop van de vooruitontvangen bedragen wordt in onderstaand overzicht weergegeven.
Saldo | Ontvangen | Vrijgevallen/ | Saldo | |
---|---|---|---|---|
Vooruitontvangen bedragen van het Rijk | ||||
SiSa C41b Flexibele inzet woningbouw | 10 | 10 | ||
SiSa C55 Aanpak energiearmoede | 412 | 144 | 215 | 341 |
SiSa C56 Huisvesting aandachtsgroepen | 465 | 465 | ||
SiSa C92 Infopunt digitale overheid | 23 | 22 | 1 | |
SiSa C94 Lokale aanpak isolatie | 901 | 901 | ||
SiSa D14 NPO-middelen, covid-gerelateerde onderwijsvertragingen | 109 | 77 | 79 | 107 |
SiSa E3 Sanering Verkeerslawaai | 93 | 93 | ||
SiSa G10 Wet inburgering | 83 | 238 | 193 | 128 |
SiSa G13 Onderwijsroute | 20 | 12 | 20 | 12 |
SiSa H8 SPUK Lokaal sportakkoord | 64 | 64 | ||
SiSa H12 SPUK preventieakkoorden | 22 | 22 | ||
SiSa H30 GezondAktiefLevenAkkoord | 413 | 361 | 52 | |
Subsidie Duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) | 657 | 657 | ||
Subtotaal | 1.185 | 2.558 | 986 | 2.758 |
Overige vooruitontvangen bedragen | ||||
Vooruitontvangen bedragen debiteuren | 9 | 9 | ||
Subtotaal | 0 | 9 | 0 | 9 |
Totaal vooruitontvangen | 1.185 | 2.567 | 986 | 2.767 |